Den røde adressebog

davDet er ved at være et stykke tid siden i sidst har hørt fra, men jeg har nemlig været på ferie, men i morgen begynder arbejdet igen. Inden jeg tog på ferie nåede jeg at læse Den røde adressebog, som er en rigtig god bog. Læs i min anmeldelse hvorfor.

Forfatter: Sofia Lundborg

Sideantal: 326

Forlag: People’s Press

Handling: Doris har haft sin adressebog siden 1928. I den lille bog bærer hun minderne om alle de mennesker, hun har mødt gennem livet. Nu er hun 98 og bor alene i en lejlighed i Stockholm. De fleste af navnene i adressebogen er efterhånden streget over, døde, og hendes eneste kontakt til omverdenen er hjemmehjælperens besøg og samtalerne med niecen Jenny, som bor på den anden side af Atlanten.

En dag begynder Doris at skrive sine erindringer ned til Jenny ud fra navnene i adressebogen, og en fascinerende fortælling om et langt og farverigt liv tager form – en fortælling om familie og venskaber, eventyr, glæder og sorger, og om den store kærlighed, hun aldrig har glemt.

Personer: Hovedpersonen er Doris, og det er en spændende historie om et helt liv, om hvordan det ændrede sig og hvordan de forskellige perioder i verdenshistorien ændrede Doris. Derudover følger man også Doris’ grandniece Jenny, og det er også en spændende historie, og man kommer virkelig til, at forstå hvorfor Doris betyder så meget for hende.

Skrivestil: Hvis man som jeg er til historiskefiktive romaner vil man kunne lide forfatterens skrivestil. Hun skriver på en spændende måde så man ikke får alt pakket ud på første side, men man igennem hele historien får ny viden, og det kunne jeg godt lide.

Miljø: Det er et meget skiftende miljø som Doris befinder sig i, ligefra fattige kvartere i Sverige og i USA til glamourøse miljøer i 30’ernes Paris.

Bedømmelse: Jeg nød at læse bogen, samtidig med at den var hyggelig at læse var den til tider også ret trist. Jeg kunne godt lide, at man ikke fik alt at vide fra start, men der hele tiden var noget man ikke vidste.

Anbefales til: Læsere der kan lide at læse historiske bøger ala Pigen uden navn.

Tak til Peoples Press for anmeldereksemplar

Skriv en kommentar