Simon vs Verdens forventninger

simon vs

Hvorfor er bogen filmet sammen med Draco Melfoy og Harry Potter – jo det finder du af når du læser bogen eller hvis du kender lidt til alle fanteorierne om de to som der også referes til i bogen. 

Forfatter: Becky Albertalli

Sideantal: 249

Forlag: Høst og Søn

Resume: Simon lever et helt almindeligt liv, med lektier, venner, skolens dramahold og velmenende, men irriterende forældre, indtil han ved et tilfælde kommer i kontakt med Blue, en dreng, han bliver vildt forelsket i – over e-mail.

Personer: Simon er homoseksuel og skal til at springe ud. Han er ligesom high school elever, som oplever forskellige ting i løbet af et hisgh school år. I bogen møder man bla. hans veninde Leah som er hovedpersonen i den næste bog i serien Leah på Offbeat.

Skrivestil: Jeg synes det er ret interessant at følge en helt almindelig drengs udfordringer med at springe ud, og det at være stjerneforelsket, men egentlig ikke vide hvem det er. Becky Albertalli skriver om emnet på en spændende og sjov måde.

Miljø: Man er jo ikke i tvivl om på noget tidspunkt, at dette er en rigtig high school bog, hvor alt foregår i forhold til det at gå på high school.

Bedømmelse: Jeg kunne godt lide, at læse bogen. Jeg synes den omhandler et vigtigt emne i forhold til homoseksuelle. Bogen er en rigtig Young Adult og den fungere også rigtig godt. Jeg kan godt lide, at bogen både er alvorlig og sjov.

Anbefales til: Elsker du Young Adult vil jeg helt klart anbefale bogen.

Ikke helt tilfældig citat: ”Det er helt sikkert anstrengende, at hetero (og hvid for den sags skyld) er standardindstillingen, og at de eneste der er nødt til at tænke over deres identitet, er dem der ikke passer ind i den skabelon.” s. 119.

Andet: Bogen er desuden blevet filmatiseret under navnet Love, Simon. Jeg har endnu ikke set filmen, og den er vist ved at være færdig med at køre i biografen, men jeg regner med at se den når den udkommer på dvd.

Skriv en kommentar