En dag vil vi grine af det

en dag vil vi

Jeg havde i de seneste anmeldelser brugt en engelsk anmeldelsesstil som jeg havde fundet på Instagram, men jeg var ikke helt vild med den, så jeg forsøger mig med en som jeg selv mere forstår.

Forfatter: Thomas Korsgaard

Sideantal: 312

Forlag: Lindhard og Ringhof

Resume: Tues mor har fået en stor erstatning for en arbejdsskade, og nu skal alt blive godt. Men er penge det, der skal til, for at komme fri af den følelse af rod og opløsning, der hidtil har præget dagligdagen? Og hvad sker der, når Tue ikke længere er et barn – men en ung voksen, som opdager, at der er en verden uden for hjemmet for enden af grusvejen?

Personer: Personerne som man følger er ligesom i Hvis der skulle komme et menneske forbi Tues familie. Man kender dem derfor, og ved hvordan de er. Moren er kommet til penge via en erstatning, og derved kan man også mærke hendes personlighedsændring. Tues person er fokuseret meget på spørgsmålet om han er bøsse eller ej, og det at komme væk fra hjemmet. Vreden og skænderierne er ikke blevet mindre i det lille hjem, nærmest tværtimod.

Skrivestil: Thomas Korsgaard har en evne til at skrive så man bliver opslugt af historien og bare nyder læsningen. Det er ikke en historie fuldt med dramatiske højdepunkter, men jeg kunne alligevel ikke lade være med at læse videre.

Miljø: Det er udkants Danmark, hvor der er langt til det glammerøse København. Det er et trist barndomshjem uden kærlighed.

Bedømmelse: Jeg var vild med denne bog ligesom den forrige bog. Jeg var vild med skrivestilen, men også den triste historie om en trist opvækst. På et tidspunkt var ikke så begejstreret for bogen, det var specielt mod slutningen, hvor det blev lidt for meget af det gode. Dog endte jeg med at blive ret vild med slutningen som jeg faktisk gav rigtig god mening også i forhold til bogens titel.

Anbefales til: Jeg vil anbefale, at du lige læser Hvis der skulle komme et menneske forbi først ellers vil du mangle vigtig information når du læser denne bog. Derudover vil jeg anbefale bogen til folk som godt kunne lide bøger som Kunsten at græde i kor eller Glasslottet. Det er en bog omhandlende ressourcesvage familie og man skal kunne kapere at læse, om en familie som har det svært, hvor ikke alt er idyl.

Tilfældig citat: ”Hold nu op. Jeg elsker da din far”. S. 140 linje 7.

Skriv en kommentar