Det glemte brev

IMG_1705I Østrig i 1938 må den unge Kristoff overtage sin jødiske mesters virke med at lave frimærker til tyskerne, da mester forsvinder under Krystalnatten. Selv om Kristoff sætter sit liv på spil, hjælper han den østrigske modstandsbevægelse med at lave falske identitetspapirer til jødiske familier. Da han midt i krigens brutale kaos forelsker sig hovedkulds i mesters datter Elena, må han finde en måde at redde hende og sig selv på.?

I 1989 i Los Angeles støder Katie Nelson på sin fars frimærkesamling og sender den til vurdering hos eksperten Benjamin, som opdager et sjældent østrigsk frimærke fra 1940’erne på et brev, der aldrig er blevet afsendt. Katies far har Alzheimer’s, så for at finde svar på, hvor det mystiske brev kommer fra, rejser Katie til Berlin, hvor muren netop er faldet. Her bliver hun konfronteret med en familiehistorie fuld af lidenskab og tragedie, der går på tværs af kontinenter og generationer.?

Da jeg begyndte på denne roman var jeg lidt skeptisk over at det var endnu en roman som to udgangspunkt to historier en i slut 30’erne og en i slut 80’erne. Jeg har læst flere bøger som foregår på denne måde, hvor en eller anden ting fra fortiden sætter gang i en efterforskning af historien bag tingen. Ofte har synes, at det virkede påklistret og ikke rigtig fungerede – det virkede simpelthen for usandsynligt, men jeg synes det fungere rigtig godt. Normalt synes jeg helt klart at fortidshistorien har været bedst, og ja i denne bog er det da også den der er bedst, men jeg kan egentlig godt lide den anden historie som omhandler jagten på sandheden om brevet fra slut 30’erne.

Hovedhistorien foregår i slut 30’erne da Østrig er blevet annekteret ind i Det Tyske Rige, og man følger en jødisk familie. Nu kan man nok tænke jamen det lyder da som noget der er skrevet tonsvis af bøger om før – og ja det er der, men det er også en vigtig historie som aldrig må glemmes. Det er det mest kendte Folkemord, hvor millioner mistede livet eller levede et frygtelig liv, hvor de mistede kontakten til deres allernærmeste.  I denne bog synes jeg historien er rigtig spændende og jeg blev meget grebet af, at løse mysteriet om hvad der var sket med brevets afsender og modtager.

Hvis I ikke allerede vidste det så elsker jeg historie, og jeg har altid haft en ekstra stor interesse for Anden Verdenskrig og hvad der skete før og efter krigen. Og det som jeg synes bøger, som Det glemte brev kan, selvom det er fiktion, så kan den fortælle den store historie i den lille historie. Det gør den på en medrivende og forstående måde.

I år har jeg udover Det glemte brev læst Bogtyven som også omhandler modstanden imod nazismen. Ligeledes har jeg læst andre bøger som omhandler modstanden i Tyskland og Danmark, men jeg kunne godt tænke mig en roman som faktisk var må modstandernes side – altså nazisternes side, for hvad gjorde at så mange var dybt fascineret af denne ideolog og hvad skete der med dem da nazismen faldt. Hvis nogle af jer har en titel så kom med den. Jeg ved selvfølgelig om det fra historiebøger, men en fiktions bog om dette synes jeg kunne være interessant. Derudover elsker jeg bare, at læse om perioden og glad for at jeg ikke selv oplevede den.

Jeg vil helt klart anbefale bogen til alle som elsker historiske romaner, og som elsker at læse om Anden Verdenskrig og den almindelig borger. Det er en af de bøger som jeg har læst, hvor de lidt over 302 sider ikke var nok. Jeg ville gerne vide mere, selvom bogen faktisk er rammet fint ind uden alt mulig overflødig.

Tak til Lindhardt og Ringhof for anmeldereksemplar

5stjerner

En tanke om “Det glemte brev

  1. Pingback: De første tre måneder i 2018 der gik | Ruskjærs bøger

Skriv en kommentar