De bortførte piger

IMG_1768De bortførte piger var en barsk historie, hvor man måske kan spørge sig selvom, hvorfor man skal læse noget som man egentlig får det helt dårligt af at læse. Når det gælder historier bygget/inspireret af virkelige hændelser så er det vigtigt, at nogen lærer om fortiden og man så kan håbe at historien ikke gentager sig – selvom den desværre gør ofte.

Denne bog foregår i Korea med udgangspunkt i Anden Verdenskrig og de konflikter som var dengang. Jeg interesser mig rigtig meget for historie, men må tilstå at denne del af verden er en meget ukendt del. Det var interessant og få lidt mere at vide, hvad der skete før Korea krigen – og egentlig også forstå bare lidt mere af hvad der er på spil i det evig aktuelle Korea.

Men hvad synes jeg så om selve historien? Den er uden tvivl noget af det mest barske jeg nogensinde har læst. Det beskrives meget detaljeret i begyndelsen, og det var for mig lidt en kamp at læse videre – for ville det igennem hele bogen være voldtægt på voldtægt. Heldigvis bliver bogen mere appetitlig selvom den stadigvæk er barsk.

Samtidig med at man følger Hana, følger man også hendes lillesøsters kamp for at finde frem til Hana. Denne historie foregår i 2011, det vil sige mere end 70 år efter. Mange historiske romaner har denne opbygning, hvor man følger en person i fortiden og en i nutiden. På en måde er jeg ved at være træt af denne form for opbygning, da jeg ofte synes at nutids historien er kedelig og bare virker som fylde, men i denne bog virkede den egentlig rar, fordi det lige var et afbræk fra de rædsler som Hana var udsat for. Nu er det ved, at være nogle uger siden jeg læste bogen, og jeg må konstatere, at det klart er Hanas historie som står fast i min erindring. 

Umiddelbart kan man måske tænke, at Korea er langt væk, og det er også en helt ukendt verden for mig som bliver præsenteret. Det er bare en historie som stadigvæk gentager sig i forskellige former, forskellige steder i verden, hvor nogen tror de har magt over et andet menneskes krop.

Så hvis du er til historiske romaner, og gerne vil læse en rigtig barsk roman så læs bogen. Den er virkelig hård at begynde på, men helt klart værd at læse.

Tak til Gads Forlag som har tilsendt dette anmeldereksemplar.

4stjerner

 

Skriv en kommentar