Release

bdrRelease af Patrick Ness var en af de bøger som jeg virkelig glædede mig til at læse, og havde store forventninger til. Bagefter sider jeg med en form for skuffelse.

Grundideen er rigtig god og den fungere også udmærket. Det at fortælle om en homoseksuels udfordringer i et kristent miljø, hvor det ikke er velset, men også hans egne problemer med at acceptere sin egen seksualitet fungere rigtig godt. Den del var velskrevet og interessant læsning. Men så var der den anden del som omhandlede en død som var genopstået og så skulle finde frem til et eller andet.. Ja som I nok kan læse fattede jeg ikke en brik om hvad denne del af historien handlede om. Det blev simpelthen for mærkeligt for mig. Det ødelagde meget af læseoplevelsen at jeg kedet mig bragt og ikke fattede noget som helst af hvad der foregik i denne del af historien. For som jeg tidligere har nævnt elskede jeg historien om Adam og den kunne sagtens have fyldt hele bogen ud, og så måske foregå over en længere periode end en dag.

Med fare for at blive brændt på Bogblogger bålet vil jeg godt komme med en lille indrømmelse ang. Patrick Ness’ meget populære bog ”Monster”, den var jeg ikke vild med, hvilket for mange kan virke helt utænkelig, men ja den sagde mig ikke rigtig noget. Min erfaring med Monster skulle måske have gjort at jeg ikke havde læst Release, men jeg var bare utrolig interesseret i selve emnet som den tog op – og så havde jeg overset alt om det overnaturlige som bogen også omhandler.

Så hvem vil jeg anbefale bogen til? Jeg vil anbefale den til personer som er lidt mere vild med det overnaturlige end mig, folk der gerne vil læse en lidt anerledes bog om homoseksualitet, hvor det ikke gøres lyserødt, men mere realistisk.

3stjerner

Skriv en kommentar