Når ord bliver til sætninger osv.

kirkegard

Ole Lund Kirkegaard tegning, synes den passede så godt til sådan en bibliotekar som mig

Dette indlæg handler om det magiske der sker når man knækker koden og lige pludselig kan læse.

Som bibliotekar har jeg ofte stødt på mødre der glædestrålende fortæller om deres lille barn som har lært at læse – og nu bare skal have noget at læse i. For det er en fuldstændig fantastisk verden som begynder for det lille barn, og hvor har jeg ondt af dem som hele livet skal kæmpe med forskellige former for ordblindhed. Det at læse er så eksientielt for alt i ens videre liv, at man så ikke kan lide at læse er en hel anden ting (forstår man det).

Jeg vil betegne min egen start på at kunne læse meget middel, jeg var ikke den første og heller ikke den sidste så hvidt jeg husker. Jeg kan huske at noget af det første, jeg læste var Tom-bøgerne af Bent Faurby. Det var lige noget for mig. I skolen havde vi på et tidspunkt en historie skrevet af Ole Lund Kirkegaard, og det var for alvor, da jeg stiftede bekendtskab med ham at min glæde ved at læse blev vagt. Jeg har altid godt kunne lide historierne om de frække børn og så Kirkegaards sjove illustrationer.

Jeg kommer ikke fra en familie med mange bøger – mine forældre læser i hvert fald ikke mange bøger, men min mor læste altid godnathistorier for mig. Dette var bla. Emil fra Lønneberg, og måske var det allerede der glæden ved bøger kom.

Bøger har næsten altid fyldt meget i mit liv, og jeg var da også et kendt ansigt på biblioteket. Jeg læste bl.a. Alle vi børn i Bulderby, Rose-bøgerne (efterfølgeren til Laura-bøgerne) Jeg læste også mange ”voksne” bøger, da ungdomslitteratur ikke lige var så meget fremme dengang.

Der har næsten altid været en bog på mit natbord, men i flere år var det begrænset hvad jeg læste. Jeg kunne ikke rigtig finde ud af hvad jeg ville læse, og når jeg endelig læste en bog synes jeg ikke den var specielt god. Da jeg var 20 år fik jeg anbefalet Harry Potter af nogle medstuderende, jeg havde prøvet at læse den, da jeg var barn/teenager men synes ikke om den. Det gjorde jeg derimod denne gang og samtlige 7 bøger røg hurtig ned.

Det som virkelig gjorde mig til bogtosse og bogblogger var da jeg i sommeren 2014 fik anbefalet ”Mig før dig” den greb mig og pludselig opdagede en masse gode bøger.

Da jeg i efteråret 2014 besluttede mig for at blive Bogblogger blev jeg åbnede for endnu flere bøger, og jeg har heller aldrig læst så mange bøger som jeg har gjort siden dengang. Min bogreol er blevet meget meget større. Men jeg er også blevet meget mere bevidst om, hvad jeg kan lide og hvad jeg ikke kan lide, derfor er det også meget lettere at finde den næste bog at læse. Jeg kan foreksempel ikke lide krimier og fantasy, at jeg så har lidt svært ved at acceptere det er en hel anden sag.

JA, dette indlæg kom til at handle om hvordan min glæde til bøger fra jeg knækkede koden til jeg i dag er bogblogger og Bibliotekar.

Billedresultat for faurby tom

En tanke om “Når ord bliver til sætninger osv.

  1. Det her indlæg, gjorde mig glad ❤ Det er så vild en rejse, når man tænker over det, hvordan man gik fra kun lige at kunne sætte en sætning sammen, til at læse så meget som man gør og være som omgivet af bøger, som mange af os er. Det er fantastisk. Og sikkert også vildt inspirerende, når de små børn kommer ind og bare skal have noget at læse i. Så tror man lidt på verden.

    Like

Skriv en kommentar