The Selection – Kronen

Billedresultat for the selection kronenSå er vi kommet til det som jeg formoder (håber) er sidste bog i serien. I de sidste to bøger følger man Americas datter som har sin egen udvælgelse.

Jeg var vild med de første tre bøger i serien. Det var meget mere spændende med det system som der var fokus på i de bøger, hvor man var født ind i en bestemt kaste. Det er blevet afskaffet, og derfor synes jeg heller ikke der for alvor er noget at slås for. Der er ikke noget som rigtig får historien til at glide.

Det er ved at være et år siden jeg læste sidste bog i serien, og derfor havde jeg virkelig glemt mange af personerne – og så var det ret forvirrende at historien bare fortsatte direkte uden man egentlig vidste hvad der var sket. Foreksempel kunne et navneregistre hjælpe på dette. Desuden blev jeg forvirret af hvor mange der egentlig var tilbage i konkurrencen, for på et tidspunkt troede jeg det var flere end det egentlig var.

Eadlyn som er hovedpersonen hader jeg! Ja så er det sagt, jeg synes hun er utrolig selvcentreret, og når hun prøvede at lave gode gerninger, blev jeg altid lidt mistænkelige – for hun må da have haft en agenda med det. De udvalgte virker også kunstig glade for hende – for jeg kunne vitterlig ikke se hvorfor hun er så vidunderlig eller hvorfor hun skulle blive en god dronning.

Jeg vil ikke røbe, hvem der bliver udvalgt, men det kom som noget af en overraskelse for mig, og i bogen virker det også ret hu-hej nu skal vi snart være færdig med denne serie.

Når jeg bor i et land med monarki har jeg heller ikke kunne lade være med at være lidt kritisk over for denne amerikanisering af et monarki – og ja jeg ved godt det er et distopisk samfund og det er fiktion, men jeg vil gerne have lidt troværdighed.

Til trods for at jeg ikke var ret vild med bogen var den hurtig læst, da Tellerups bøger altid er med stor skrift så selvom den er tyk er den hurtig læst.  Desuden er jeg ligesom alle de andre bøger i serien fuldstændig tosset med forsiden, og det at den er lilla gør den bare endnu mere smuk.

Bogen er en udmærket afrunding på serien, men jeg synes ikke de to sidste bøger gør noget positiv for serien. Der mangler kød til at man bliver opslugt.

2/5

Skriv en kommentar