Wild

wildDenne anmeldelse har været længe undervejs. Jeg begyndte, at skrive på den for flere uger siden, men gik hurtigt død, da jeg egentlig ikke rigtig vidste hvad jeg skulle sige om bogen. Det kan til tider være en stor udfordring når man anmelder bøger for hvad skal man egentlig sige om bøgerne, for man kunne godt lide dem, og det kan være svært at forklare hvorfor.

Jeg var vild med historien, da jeg læste den. Jeg synes den var velskrevet, smuk osv. Men nu er der gået lidt tid siden jeg læste den, og det er ligesom at glæden ved den er dalet lidt. Jeg synes stadigvæk den er rigtig velskrevet, men en ting som jeg egentlig også synes da jeg læste den, er nok det jeg husker den bedst for. Den var lang og det tiltrods for at den faktisk kun er lidt under 400 sider. Det er mange fortællinger om, hvordan Cheryl er kommet på ideen med at vandre på Stillehavsruten. Hendes forhistorie er sørgelig og hård, og spændende, men på et eller andet tidspunkt begynder man at fatte budskabet.

Da jeg havde læst bogen, lånte jeg også dvd’en med Reese Witherspoon i hovedrollen. Jeg kan rigtig godt lide Reese Witherspoon og hun spiller også rigtig godt i denne film, selvom jeg ikke rigtig synes bogen fungere til en filmatisering. Bogen omhandler jo netop en vandring i stilhed og det hele bliver bare meget stille – og lidt dogmeagtigt. Det er en film i meget rolig tempo – ligesom bogen også er, og jeg synes bare ikke det helt fungere som film. Filmen er på ingen måde utro mod bogen, den følger den naturligvis ikke slavisk. Men den laver ikke alt om, og gør det ikke mere rosenrødt end det egentlig var.

Tilbage til bogen. Jeg kunne rigtig godt lide den, og var rigtig glad for at læse den Cheryl Stayed var en sej kvinde, men også naiv. En flot dannelsesrejse som man følger i denne bog.

Så ja jeg kom på over 300 ord om en bog som jeg egentlig ikke vidste hvad jeg skulle skrive om.

4/5

Skriv en kommentar