Mus og Mænd

IMG_1480Beskrivelse..

George og Lennie er et umage makkerpar, når det kommer til stykker. George er den lille, men intelligente mand, mens  Lennie er den store, stærke og lidt mindre intelligente. I “Mus og mænd” følger vi deres vandren fra ranch til ranch under Den Store Depression, som fandt sted i 1930’erne. Vi befinder os i Californien, hvor der er langt mellem jobsene og kort mellem de mennesker, som leder med lys og lygte efter et sted, hvor de kan være til nytte. 

Bedømmelse..

Jeg har flere gange hørt om Steinbecks “Mus og Mænd” og kunne også svagt huske at have set den i engelsk en gang i skolen. I fredags var jeg i min absolutte favorit genbrugsbutik (ihvertfald til at finde bøger i) i Hammel. Jeg var så heldig at en dame havde doneret en masse gode bøger, ja hendes navn stod i bøgerne. En af dem var “Mus og Mænd” og istedet for at lade den blive i bunken af ulæste bøger begyndte jeg at læse den med det samme, og kan bare sige WOW. På under 150 sider formår Steinbeck at skrive en flot og fyldestgørende historie, og selvom jeg kendte handlingen stortset var det alligevel en pageturner. På en måde synes jeg det er svært at forklare, hvorfor jeg synes den bog er god, for det er den bare. Det er utrolig rørende historie om venskab, men også om drømme og meget mere.

Jeg har tidligere læst “Perlen” af Steinbeck som jeg synes var ret mærkelig og enorm kedelig, så det var også med lidt nervøsitet jeg begyndte på denne bog, men den er bare meget bedre.

Hvis du godt kan lide at læse en ÆGTE amerikansk bog, hvor du følger bunden af samfundets kampe vil du kunne lide denne lille bog med den store fortælling, jeg var ihvertfald solgt.

Filmen fra 1992 kan desuden ses helt gratis og LOVLIGT via Filmstriben

 

Skriv en kommentar