Lad ulvene komme

IMG_1355Siden bogen kom sidste år har jeg egentlig haft lyst til at læse bogen, men har aldrig før gjort det, før jeg fandt bogen som MP3 på biblioteket. Denne historie var noget af det første jeg hørte på lydbog, og bogen var heldigvis værd at høre. Jeg havde troet, inden jeg læste bogen at den ville handle om ulve, det gjorde den ikke.

Det er en rigtig smuk historie, som jeg nød at høre. Den beskriver meget godt tidsånden i slut 80’erne og det at miste en man virkelig elsker. Bogen er virkelig en smuk historie og der er så meget at tage fat i. Junes forhold til sin afdøde onkel Fin, hvordan den denne umulige kærlighed er, hendes forhold til onkelens kæreste (har glemt navnet), til hendes søster, og hvorfor det gik i stykker og hvordan det kan repareres igen. Junes tanker om, at vokse op, og det at være en del af noget, og så alligevel ikke helt ved hvad man skal gøre synes jeg er rigtig godt beskrevet i historien. Sorgen hos de forskellige personer er også rigtig godt, sorgen viser sig på forskellige måder ved hver enkelt, bl.a. morens sorg er gribende, og ikke mindst søsterens sorg.

Bogen har rigtig mange kapitler, men det gør ikke så meget, ihvertfald ikke når man lytter til historien. Fortælleren er også okay, hun er tydelig og man glemmer ikke lige hendes stemme med det samme.

Hvem vil jeg anbefale bogen til? Hvis du kan lide en bog med mange tanker, og hvor det er svært ikke at blive berørt af handlingen vil du kunne lide bogen, men hvis du forventer en bog med et kompliceret plot skal du ikke læse denne bog, men læs den fordi det er en smuk historie.

Beskrivelse fra forlaget..

1987. Den eneste, der nogensinde rigtigt har forstået fjortenårige June, er hendes onkel, den anmelderroste maler og kunstner, Finn. June er genert og holder sig for sig selv i skolen, forholdet til storesøsteren er anstrengt, men hos Finn kan hun slappe af – han er hendes gudfar, hendes fortrolige og bedste ven. Så da han dør alt for ung af en mystisk sygdom, som hendes mor knapt kan tale om, bliver Junes verden vendt op og ned. Men Finns død bringer et nyt bekendtskab ind i Junes liv, og hun finder langsomt ud af, at hun ikke er den eneste, der savner Finn.

Skriv en kommentar