The hate u give

IMG_1679

Jeg beklager det mørke billede, men det er nærmest umuligt at finde lyse timer i denne mørke tid

16-årige, Starr, er eneste vidne til, at hendes ubevæbnede ven, Khalil, bliver skudt og dræbt af en hvid politimand. Indtil nu har Starr balanceret mellem det sorte lokalmiljø, hvor hun bor, og den finere privatskole i forstaden, som hun går på. Men da nedskydningen af Khalil bliver forsidestof over hele landet, er hun nødt til at beslutte, om og hvordan hun vil råbe op, særligt da nogle af hendes venner på skolen antyder, at Khalil selv var ude om det.

Dengang The hate u give udkom glædet jeg mig virkelig til, at læse bogen, og jeg havde hørt så meget godt om bogen, og den havde bare en rigtig vigtig historie, at fortælle, men alligevel sad jeg med en fornemmelse af at være dybt skuffet – og jeg aldrig på noget tidspunkt blev grebet af bogen. Jeg prøvede også at lægge bogen fra mig i nogle måneder, og troede egentlig aldrig jeg ville blive færdig selvom jeg kun manglede ca 150 sider. Så hvorfor sagde denne bog mig ikke rigtig noget? Denne bog som faktisk er blevet kåret til den bedste Young Adult samt den bedste af en debutant. I dette indlæg vil jeg give mit bud på hvor denne bog ikke fangede mig.

Denne bog tager sit udgangspunkt i da Starrs ven Khalil bliver dræbt af en politibetjent for øjnene af hende. Handlingen foregår i et sort ghettoområde i USA. Det er ikke lige et miljø jeg kender til og synes på mange måder det var så fjernt fra Danmark, hvor man nok generalt har meget stor tiltro til ordensmagten. Det var mit første problem, jeg kunne overhovedet ikke forholde mig til miljøet. Mit næste problem var sproget. Det er meget tydeligt, at forfatteren er rapper og bruger rigtig meget slang – og jeg fattede ingenting af hvad der blev sagt, også går meget af meningen over mit hoved. Til sidst synes jeg historien går i tomgang alt for ofte uden der rigtig sker noget, og så bliver det alligevel løst – selvom der virkelig sker noget til sidst.

Men jeg vil alligevel vælge og give bogen to stjerner og det til dels fordi grundpromissen er rigtig interessant. Pigen der lever i to verdener og forsøger at forene dem eller leve i de to verdener, og så at afslutningen faktisk er rigtig velfungerende.

Jeg håber folk vil finde mere interesse i bogen end jeg gjorde.

2stjerner

2 tanker om “The hate u give

  1. Hvor spøjst, jeg havde en helt anden oplevelse af bogen her, jeg blev fuldstændig fanget af den 🙂 Jeg tænker dog det kan være en hindring at du har læst den på dansk. Jeg hørte den selv som originalsproget lydbog, og bladrede lidt i den danske oversættelse og det var mit indtryk, der er rigtig meget stemning, der bare ikke kan oversættes.
    Min anmeldelse kommer online i morgen eftermiddag 🙂

    Like

Skriv en kommentar