Tags

,

img_0007For mig er mandag blevet lige med Outlander, da der hver uge kommer et nyt afsnit af Outlander på Viaplay. Jeg er blevet ret vild med serien, og er også blevet grebet af bøgerne. Derfor fandt jeg for et stykke tid et Outlander-tag på It’s a bookish thing 13 og fik lyst til at besvare dette. Jeg har oversat det til dansk.

Du rører ved en stor sten og bliver transporteret tilbage i tiden, hvilket år vil du gerne lande i?

Jeg har altid haft noget med mellemkrigstiden (imellem 1. og 2. Verdenskrig). En periode, hvor der skete utrolig meget som havde konsekvenser for resten af århundredet. Desuden en periode, hvor der er meget som man som tidsrejsende kunne ændre og forhåbentlig få en bedre fremtid.

Claire er en god sygeplejeske, men hvilken egenskab ville du gerne have at en fiktiv person har?

Det er jo egentlig ret sejt, det Claire hun gør, men jeg har lige læst Ursiderne og der har Nasrin en ret sej evne – nemlig at kunne heale andre mennesker så det synes jeg da er lidt sejt, men hun skulle nok passe lidt på hvis hun rejste til 1600-tallet for så var hun nok blevet brændt på et bål.

Jamie og Claire er et fantastisk par, men hvem er dit favorit fiktive par?

Årh det er svært, der jo virkelig mange. Jeg er ret vild med Jamie og Claire, men skulle jeg vælge et andet par ville det nok være Ron og Hermione fra Harry Potter, jeg er en af dem som synes deres udvikling til at finde sammen er fantastisk, og jeg synes de passer perfekt sammen i modsætning til mange som mener Hermione ville passe bedre sammen med Malfoy eller Harry.

Afslutningen på Outlander var chokerende, hvilken afslutning på en bog overraskede dig mest?

Jeg ved ikke helt hvad der menes her, men jeg går ud fra at det er slutningen på Sæson 2/bog 2, hvor man finder ud af at Jamie ikke døde på Culloden. Jeg har lige læst En velbevaret hemmelighed, og må sige at den havde en meget overraskende slutning, hvor jeg sad med den største cliffhanger.

Skotland har en del slotte og man ser en del i Outlander, men hvilket fiktiv rige ville du ønske var dit eget?

Som i sikkert allerede ved læser jeg ikke meget fantasy og har derfor heller ikke læst om så mange fiktive riger – så ja kan ikke rigtig lige komme på nogen.

Outlander har nogle meget romantiske scener, men hvilken romantiskbog er din favorit? 

Da jeg læste Lyset vi mistede i sommer blev jeg virkelig rørt, jeg synes det var en rigtig smuk og sørgelig historie om den første kærlighed.

Jacobite opstandelsen er  en stor del af historien i Outlander, men hvilken bog har din favorit kamp? 

Uden tvivl Harry Potter og Dødsregalierne, hele kampen på Hogwarts er så gennemført og så stort. Det er jo virkelig kampen mod det onde og det gode.

Jamie og Claire bliver gift meget uventet, hvilken fiktiv person ville du gifte dig meget efter en hurtig indskydelse?

Jeg ville altså også vælge Jamie, da jeg læste Outlander – Den engelske kvinde kunne jeg ikke lade være meget at få et lille fiktiv crush på ham.

Scotland er et smukt sted, men hvilket fiktivt sted ville du elske at besøge?

Harry Potter bliver nævnt meget i dette tag, men Harry Potter fantastisk og jeg ville virkelig gerne besøge Hogwarts. Det nærmeste jeg kommer det er nok, når jeg engang kommer til London, og ofre de penge det koster, at se studiet hvor det er optaget. Desuden besøgte jeg da min søster gik på College i Wales et slot som lignede meget Hogwarts.

Hvis du kunne ændre fortiden ville du så gøre det? 

Nu ville jeg jo gerne rejse tilbage til Mellemkrigstiden, og der ville det, da være godt, hvis jeg kunne være med til at ændre noget så ikke så mange jøder blev dræbt.

Det var så slutningen på dette tag, jeg vil ikke tagge nogen, men jeg håber, da nogle har lyst til at besvare taget.

 

 

 

 

 

