På onsdag drager jeg endnu en gang til en af mine favorit byer nemlig Berlin. Jeg elsker Berlin. Berlin er en by med masser af muligheder for at shoppe og rigtig mange muligheder for at opleve en masse historie, for ingen by i Europa emmer af så meget historie. Byen har også lagt kulisse til rigtig mange bøger. I dag vil jeg anbefale fem bøger som på en eller anden måde har noget med Berlin at gøre.

Den første bog er Den tyske pige som er en forholdsvis ny bog. Ud fra beskrivelsen af bogen virker det ikke som om at så meget af handlingen foregår i Berlin, men da jeg ikke har læst bogen kan jeg ikke sige det med sikkerhed.

Den anden bog er Blodbrødre som udkom i 1932, hvor den blev forbudt af nazisterne og brændt på bålet. Ja, så lyder den da allerede ret interessant når den kunne sætte nazismen i et dårligt lys.

Berlin Alexanderplatz er en montageroman, hvor man følger en tidligere straffefanges oplevelser igennem Berlin omkring Alexanderplatz i 30’erne. Jeg er begyndt så småt på romanen, men må sige at jeg oplever den som ganske svær at komme igennem.

I Alene i Berlin følger man et ægtepar som har mistede deres søn under 2. Verdenskrig. Dette gør at de sætter spørgsmålstegn ved nazismen og begynder en modstandskamp i mod nazisterne.

Elleve dage i Berlin er en mere morsom bog og har forfatteren Håkan Nesser som forfatter.

Der er selvfølgelig rigtig mange andre bøger om Berlin, men jeg har valgt fem som jeg synes det kunne være interessant at læse.

