Tags

,

Det stofDenne bog har været urørt på min bogreol siden Bogforum 2015, hvor jeg så og hørt Sarah Engell fortælle om det at skrive voksenlitteratur. Jeg købte bogen i sin tid uden rigtig at vide hvad den handlede om, men var blevet forelsket i den flotte forside. En søndag fandt jeg så bogen frem på bogreolen og synes den lød ret interessant så derfor begyndte jeg på den.

Ligesom hovedpersonen i bogen er jeg 30 år. Man har fået indpodet igennem familie, omgangskreds og ikke mindst Facebook alt det man skal nå i 20’erne, uddannelsen, jobbet, den perfekte mand og de 2,5 antal børn helst et af hvert køn. Hovedpersonen har fundet den perfekte mand, som ovenikøbet har friet på den mest perfekte måde, men nu er der forberedelse til selve brylluppet. Dicte udvikler sig til at blive en rigtig bridezilla med kæmpe store forventninger til dagen, hvor alt skal være perfekt og gæster skal være vilde med den perfekte dag – for det er jo hendes store dag – nåh nej deres store dag. I sin stræben efter at få den perfekte dag glemmer hun helt sin skønne kæreste og hvorfor det egentlig er de fejre bryllup.

Bogen har et rigtig vigtigt og evig aktuelt emne, om hvordan vores forestillinger om det perfekte liv overskygger alt. For hvem har ikke ligesom hovedpersonen forestillede sig bestemte begivenheder, og hvordan alt omkring én var i et helt bestemt og gloficeret lys, men luftkastellerne bliver aldrig til noget, og på en eller anden måde accepterer man det, men det gør Dicte ikke, hun tror på at alt vil gå op i en højere enhed.

Bogen er velskrevet og som tidligere nævnt fungere det rigtig godt, at den tager emner op som fylder meget i denne alder. Samtidig med at Dicte har travlt med at arrangere bryllup arrangere hun også at få børn. Det er da lige til at få stress over, for udover hun udvikler stress, stresser hendes familie også hende, og kan ikke forstå hvorfor de ikke for længst er blevet bedsteforældre, for hun er trods alt 30! Dicte bliver stresset over, at hun allerede er 30 og ingen børn har, og det er helt naturligt for hvor ofte hører man ikke om hvor dårlig ens chancer er for at få børn når man har passeret de 25 – og ja de 30 så er der ikke lang tid til at så er man for gammel til at få børn uden det bliver lidt mærkeligt. De oplevelser møder jeg både i bogen, men desværre også i den virkelige verden, hvor jeg da ofte er blevet skuffet over alt det jeg ikke har nået, og som man føler der forventes at man har nået.

Det er en dansk bog, og det er man overhovedet ikke i tvivl om, danske forfattere har en helt speciel måde at skrive på. Til tider kan jeg godt blive lidt træt af denne facon, hvor alt skal være så trist og så hjernevridderaktigt.

Generelt kunne jeg rigtig godt lide bogen, men der var noget ved slutningen som jeg ikke var så vild med, men det var nok en meget realistisk slutning.

Hvem vil jeg anbefale bogen til? Jeg vil anbefale den til kvinder omkring de 30, for den har meget som man kan relatere til og hvor man måske lige kan trække vejret i sine bestræbelser på at få mand, hus og det perfekte job – for som bogens titel fortæller ”Det stof som drømme er gjort af”.

blomst

Denne blomst har egentlig ingenting med bogen at gøre, men jeg synes simpelthen den er så smuk og passer ind i stilen som forsiden er i

