Tags

, ,

norHar I set serien Victoria på DR1 søndag aften? Denne roman er af samme forfatter og er skrevet samtidig med at hun skrev tv-serien.

Jeg har altid haft en fascination af det britiske kongehus, der er bare et eller andet storslået over det som ikke helt er over det danske kongehus (sorry to say). Dronning Victoria som denne bog bygger over var en rigtig spændende person som indtil for ganske kort tid siden var den længst regerende dronning. I denne bog følger man hendes første tid på den britiske trone, hvor hun kun er 18 år og ugift. I bogen er der stor fokus på hendes forhold til Lord Melbourne som var hendes første Premierminister. Udover det er der stor fokus på, at hun skal finde sig en mand. Det er et stort ønske fra flere sider, at hun skal gifte sig med sin fætter prins Albert. At hun vælger ham, ved man, men historien bag er faktisk ret spændende og utrolig romantisk. Denne historie er desuden også filmatiseret i The Young Victoria.

Bogen eller serien bygger som sagt over et historisk tidspunkt, og har derfor den udfordring at det som fiktion godt må digte på virkelige begivenheder, men det skal stadigvæk virke troværdig uden dog at kede læseren. Jeg synes Victoria lykkedes meget godt med det, men hvis man samligner med filmen “The Young Victoria” er der visse forskelle som gør, at jeg tænkte hvad er rigtigt? eller er noget af det rigtigt, for uden at være Dronning Victoria ekspert kan det være svært lige at finde ud af hvad der er rigtig og hvad ikke er. Når det er sagt, så gør det egentlig ikke så meget for det er en rigtig god historie som bliver fortalt, på en spændende og medrivende måde. Jeg er selvfølgelig også farvet af, at jeg elsker historiske romaner og tv-serier rigtig meget, hvor det ikke betyder synderlig meget for mig om de er historisk korrekte, når de er godt lavet og har en god historie.

Jeg elsker som tidligere nævnt historiske tv-serie, hvor udenlandske som Downton Abbey, Call the Midwife og The Crown og nu Victoria er nogle jeg virkelig elsker.

Så hvis du er til historiske bøger vil jeg helt klart anbefale Victoria.

Tak til Politikens Forlag for anmeldereksemplar.

Andre bøger som minder om..

Belgravia 

 

