Tags

,

bty

Uovervindelig sommer var en del af min læsning til weekendens Readathon

Uovervindelig sommer var en bog jeg fik tilbudt som anmeldereksemplar af Gads Forlag, først tænkte jeg at den ikke var noget for mig, men da jeg anden gang blev spurgt om jeg ville anmelde den tænkte jeg at den nok godt kunne være noget for mig. Jeg var dog stadigvæk i tvivl om det nu var noget for mig, da jeg begyndte at læse bogen, og jeg synes også den virkede lidt kedelig til at begynde med, men ligepludselig tabte jeg mit hjerte til bogen, og blev helt opslugt at historien om de fire venner som man følger fra de er 20 til 40 år. En periode der sker ufattelig meget i ens liv.

Jeg er nu 30 år, og kan huske, da jeg var 20 år og havde en stærk ide om alt det der ville ske for mig inden jeg blev tredive – for når man var tredive var man gammel. Jeg havde en ide om at jeg både havde uddannelse, fantastisk job, mand og børn – ja nok alle klicheerne egentlig fordi man tror der skal ske så meget i de 10 år. Ja, nu er jeg så 30 og ja jeg har en uddannelse – ja faktisk to, jeg har et job – dog ikke fastansat, men manden og børnene er ikke kommet, og egentlig heller ikke det store ønske om at få det – ihvertfald ikke hele tiden. Og ligesom jeg selv havde de store ideer om mit liv og verden som 20 årig har de fire personer i bogen også måtte sande at livet ikke altid går som man troede da man var 20 år og parat til at erobre verden (ligesom alle andre 20 årige).

Stillen med at man følger dem over en 20 årig periode fungerer rigtig godt, man føler virkelig med personerne igennem deres op- og nedture. Den primære hovedperson er Eva, som egentlig er gruppen samlingspunkt. Eva er en spændende person, hvor hendes op- og nedture meget påvirkes af den periode som bogen foregår i, og det fungere rigtig godt, selvom man sidder og venter på at det brister for hende omkring 2007.

Da jeg var kommet igang med bogen blev jeg grebet, og derfor vil jeg også anbefale denne bog til folk der kan lide hyggelige feelgood romaner, om livet når det er fantastisk, hårdt eller bare livet.

Bogen mindede mig meget om filmatiseringen af Samme dag næste år, så hvis du kan lide den film vil du også elske denne skønne bog.

Tak til Gads Forlag for anmeldereksemplaret.

5stjerner

