Tags

, ,

IMG_1584

Faglitteratur er bestemt ikke det der bliver anmeldt ret meget af på blogs, og det er egentlig ærgerligt for faglitteratur er langt mere end tunge lærebøger. Jeg vil forsøge hver måned at anmelde en faglitratær bog. Den første bog jeg anmelder er et anmeldereksemplar fra Mellemgaard.

Min familie og mine venner ved at jeg er en stor elsker af gamle danske film, og det er ikke kun glæden ved selve filmen men og baggrunden for filmene som interesser mig, f.eks. skuespillerne og andet omkring filmen, så da jeg fandt ud af at denne bog var udkommet måtte jeg simpelthen få fingrene i den. Da jeg var lille var vi medlem af en filmklub, hvor vi hver måned fik 2 film fra Saga Film, så jeg kendte på forhånd til rigtig mange af filmene som er beskrevet i denne bog. Bogen handler om tilblivelsen af Saga, om de folk der var bag kammeraet og processen med de enkelte film fra starten og indtil Baronessen fra Benzintanken fra 1960. Bogen er et overflødighedshorn i viden om Saga Studio og det er tydeligt, at forfatteren har gjort sit arbejde grundigt, men med en stor kærlighed til de ofte anmelder kritiseret film. Det er virkelig en af bogens styrker, at forfatteren har vist interesse og glæde ved filmene, og ikke hagler samtlige film ned for deres middelmådighed.

Bogen er tyk, og man skal virkelig elske gamle danske film for at læse bogen fra A til Z. Over 600 sider skrevet med rimelig små bogstaver tager sin tid, men man kan sagtens vælge at læse netop det der interesser en allermest. Jeg var foreksempel meget nysgerrig på bestemte film, og det var let at finde frem til disse film.

I anmelderkredse (bogblogger) er det almindeligt kendt at korrekturen hos Mellemgaard er elendig, men i denne bog så jeg ingen problemer.

Bogen er som tidligere nævnt meget tyk uden særlig mange billeder, så det kræver at man elsker gamle danske film, for ellers vil man slet ikke forstå meningen med denne bog, men hvis man elsker gamle danske film som mig vil jeg klart anbefale bogen.

Jeg har tidligere lavet et indlæg om min kærlighed til gamle danske film. Du kan læse indlægget her.

Tak til Mellemgaard for anmeldereksemplar.4stjerner

