Tags

,

img_20170223_081804

Jeg har egentlig snart blogget i mange år. Jeg begyndte i vinteren 2012 på bloggen ”Den kreative idemager”, hvilket var noget af en udfordring, da jeg overhovedet ikke kendte til blogverden, og hvad det ville sige at blogge, jeg skrev bare noget og satsede på nogle gad at læse det. Jeg fortsatte på bloggen ca. 1,5 år, indtil jeg begyndte at blogge om bøger her på bloggen, og selvom jeg havde lidt mere erfaring med blogging var der alligevel meget som var nyt. De sociale medier havde i 2014, da jeg begyndte Ruskjærs Bøger ændrede sig mærkant og fået meget mere betydning. Udover det var målgruppen også lidt anderledes, hvilket jeg også skulle lære. Men da jeg begyndte, at blogge var der ingen bøger der kunne lære mig hvordan jeg blev en god blogger, nej det foregik via ”learning by doing”. Jeg måtte finde inspiration på andre bogblogs, og ellers selv sidde og nørde med WordPress mærkelige systemer og rive mig selv i håret. Det at blive blogger og lykkedes med at være blogger er ikke noget der bare sker pr dag et. Det kræver hårdt arbejde og ikke mindst lysten til at bruge tid på noget som man egentlig ikke ved om er en succes eller ej.

Jeg har på biblioteket lånt ”Lær at blogge og vlogge i 10 nemme trin”. Det er en bog som giver en masse tips til hvordan man forholder sig til det at blogge. Der er mange aspekter som man ikke lige tænker på når man begynder at blogge, f.eks. rettigheder, sociale medier og tid. Denne bog formår ganske kort og præcis at beskrive disse aspekter på en kort og præcis måde. Bogen er god til, at beskrive ting for dig, hvis du gerne vil være blogger, men ikke helt kender til det. Bogen egner sig bestemt ikke til, hvis du skal skrive en faglig tekst på et hvis niveau om blogging, så brug kun bogen til, hvis du selv vil i gang med blogging eller der er noget du lige skal have genopfrisket.

I bogen gives der 10 nemme trin til at blogge og vlogge. Jeg vil give 10 tips til det at være blogger..

  1. Gør det for din egen skyld. Man skal på ingen måde forvente, at nogen overhovedet gider læse din blog, så gør det for din egen skyld.
  2. Vær stolt af din blog. Hvis du ikke er stolt af din blog, ja så får du heller ikke andre til at kunne lide din blog. Fortæl din familie, dine venner, dine kollegaer osv. At du har en blog, og så er der lige pludselig andre end dig der læser din blog.
  3. Brug de sociale medier. Brug Instagram, Facebook, Twitter, Bloglovin osv. Til at gøre opmærksomt på din blog. Husk en blog er også et socialt medie, og det er altså lidt federe hvis andre gider at være sociale med dig.
  4. Skriv jævnligt indlæg. Skriv hvad du opfatter som jævnligt indlæg. Følgere forsvinder når der ikke kommer nye indlæg.
  5. Tænk ud af boksen. Skriv indlæg der er anderledes, og som kan gøre læsere interesseret. Oftest viser det sig, at indlæg der ligger op til diskussioner er mere populære end de gængse indlæg.
  6. Vær personlig, men uden at være for personlig. Jeg har få gange stødt på blogs, hvor jeg synes personen var lige personlig nok (ja, jeg havde ikke lyst til at høre om hendes hjemmefødsel i alle detaljer) men det er nogle gange spændende at høre om, hvorfor bloggeren er blevet blogger osv, bare det ikke bliver for meget af det gode.
  7. Skil dig ud. For nogle uger siden skulle jeg lave noget for mit arbejde, hvor jeg skulle finde nogle blogs som jeg ville anbefale til bibliotekslåner på vores hjemmeside. Der er rigtig mange blogs at vælge i mellem, og rigtig mange gode blogs, problemet var bare at de var utrolig ens. Fine hvide blogs, der anmeldt lidt forskellige bøger, men meget de samme bøger i de samme genre. Der var ganske få blogs hvor jeg tænkte, den kan jeg virkelig huske bagefter eller det er da genialt fundet på. Min egen blog er ikke bedre, men det gav da tanker om, at man måske skulle blogge anderledes så man faktisk kunne skille sig ud.
  8. Hold pause. Hvis det der blogging hænger dig langt ud af halsen og det bare gør at du skriver om kommer du til at hade så hold en pause. Jeg har til tider brug for en pause, når jeg synes blogging er en byrde, og det er en rigtig god ting, for man skal huske at man gør det af lyst og ikke af nød.
  9. Lad dig inspirere, men stjæl ikke. En af de ting som bogen også fokusere meget på er det at blive inspireret af andre, men at man ikke må stjæle det. Hvis du ikke har noget på hjertet, men derimod bare vil plagiere hvad andre har brugt deres tid på SÅ LAD VÆRE MED AT BLOGGE! Der findes selvfølgelig også andre former for inspiration, mange ”stjæler” billeder fra andre hjemmesider til deres blogs uden tilladelse. Husk at gøre opmærksom på at du ikke har rettighederne til billedet.
  10. Nyd det! Det er skønt at blogge, hvis du nyder det. Mulighederne er uendelige, men du skal være realistiske i hvor meget du kan opnå med din blog. Der er meget Jantelov der kommer i spil når du er blogger.
