Tags

,

Ja, det er ved at være noget tid siden jeg har blogget, men jeg må tilstå at de sidste 14 dage har været travle, og den kommende tid bliver bestemt i mindre travlt. Pr. 1. december har jeg fået et vikariat i 3,5 mdr. hvilket jeg glæder mig til og er utrolig spændt på.

De sidste 14 dage har derfor været travlt med arbejde, klargøring af nyt arbejde, læsning og desvære også et pludseligt dødsfald i familien.

Men jeg har også været i biografen og se den nye film “Fantastiske skabninger og hvor de findes”. Filmen var en god oplevelse tiltrods for at en hel skoleklasse også var i biografen og jeg til tider lidt tabte tråden i hvad filmen egentlig handlede om.

Jeg har været så heldig at modtage et anmeldereksemplar af Harper Collins udgave omhandlende ideer og tanker bag filmen. Bogen er rigtig smuk og det har været rigtig hyggeligt at læse i bogen. Der er artikler omhandlende de forskellige karakterer både fra skuespillerens synsvinkel, men også bl.a. hvilke tanker var omkring hvordan kostumerne skulle være. Det er en bog for nørder som har behov for at vide mere om, hvad der skete bag kulisserne, men det er ikke en bog man kan læse uden enten at se film eller have set den. Bogen tilhører bøger i fangenren og i den genre er den fantastisk. Jeg læste i bogen, jeg havde set filmen og det gav mig større forståelse for personerne, hvor der var mange ting jeg i ihvertfald ikke havde opdaget i filmen.

Nå men tilbage til filmen. Filmen var rigtig flot. Det er tydeligt, at det er fra folkene bag Harry Potter, men det er alligevel helt anerledes. Filmen er i et mere voksent univers og filmen foregår også i 20’erne. Hvilket har stor betydning for hele oplevelsen. Personligt er jeg meget vild med den periode, og det formår filmen fint at ramme. Desuden er det ret interessant at filmen i højere grad end Harry Potter filmene foregår i det “virkelige” univers, og hvad der sker når det bliver påvirket af magi. Og en sidste ting som sikkert kan lokket mange i biografen inklusiv mig er at hovedrollen spilles af Eddie Redmayne som igen igen spiller fantastisk. Men udover ham er der også en lang række skuespiller som gør det virkelig godt.

Men er du fan af J.K. Rowlings univers er denne bog bestemt værd at investere i. Den er flot både indvendig og udvendig med flotte illustrationer.

Så tak til Harper Collins for anmeldereksemplar

