Tags

img_1556

Inden jeg begyndte at bogblogge havde jeg måske 15-20 bøger i min lille lejlighed – skal jeg sige jeg har lidt flere i dag.. 

img_1559

En af de ting jeg hurtigt fandt ud af som bogblogger var hvor vigtigt det var at tage gode billeder. Ofte har jeg synes de ekstrem opstillede billeder har været direkte komisk, men der er også et eller andet over dem i stedet for coverbilleder hentet på forlaget eller Saxos hjemmeside.

Dette indlæg har jeg egentlig længe taget tilløb til – ja faktisk flere måneder, men i de seneste måneder har der bare været meget andet, men i de seneste måneder har der så også været meget debat om det at være blogger i bloggerland.

For lidt over fire år siden begyndte jeg at blogge for første gang. Bloggen hed Den kreative idemager – hvor jeg viste mine kreative projekter frem. Det var for mig på daværende tidspunkt en nærmest ukendt verden. Jeg havde da hørt om folk der lavede deres egne hjemmesider og så lagde noget ud på en siden, men blogs? Da jeg begyndte bloggede jeg på blogspot. Det var utrolig hyggeligt at blogge om kreative ting, men det var også utrolig tidskrævende, for det tager rigtig meget tid at være kreativ – og hele tiden finde på noget nyt. Jeg fandt hurtigt ud af at der også var andre der bloggede om netop kreative ting. På den måde kom jeg egentlig lidt med i et fællesskab og lærte utrolig mange nye ting om det at være kreativ.

Men det var som sagt vanskeligt at være kreativ idemager, og da jeg begyndte at studere igen blev pladsen træng og tiden og lysten til at være kreativ begrænset. I sommeren 2014 hørte jeg så om nogle nye blogger – personer der bloggede om bøger. Jeg havde i flere år ikke læst voldsomt meget, men efter jeg læste Mig før dig af Jojo Moyes kom læselysten igen. Så en meget sen oktober aften (nat) fandt jeg på at jeg skulle da være bogblogger – og så oprettede jeg da bare lige en blog.

Denne gang blev det WordPress, da jeg via min uddannelse osv havde hørt, at det var bare det bedste. Da jeg oprettede siden havde jeg nok ingen ide om hvad det egentlig omhandlede og hvad det ville betyde for mig. Nu skulle jeg lige pludselig have en holdning til det jeg læste, og jeg skulle også læse en masse bøger. Jeg havde ide om i starten om at være mere temabasseret og fokusere på en bestemt genre i en måned, men nej jeg blev jo også inspirreret af andre bogblogs. Ja jeg fik ligepludselig et større kendskab til bøger.

Jeg havde hørt om anmeldereksemplarer inden jeg blev blogger, men havde egentlig ikke den store ide om hvad det betød, så jeg skrev da frejdig til nogle forlag – og fik blandende svar retur. Jeg fik også hurtigt tilbudt en bog fra en forfatter, og glad som jeg var svarede jeg selvfølgelig ja. Hvilket jeg den dag i dag stadigvæk fortryder for bogen er noget af det værste jeg nogensinde har læst.

Mange af mine venner synes det er fedt jeg får anmeldereksemplar – og ja det er det også men det kan også være utrolig stessende, for jeg vil gerne læse dem hurtigt, men jeg er en langsom læser, og jeg har andet end bøger i mit liv. Det er utrolig dejligt når man får tilbudt bøger, men man skal ikke et øjeblik at alt sker fra første dag, for der virkelig mange andre som laver det samme som dig, det kræver en stor indsats på mange flere måder end jeg troede. Og ja nogle forlag hører jeg aldrig fra når jeg kontakter dem.

Det er rigtig fedt når du kan se at et indlæg har mange visninger eller kommentarer, men jeg har lært at det simpelthen kan være så tilfældig, at det indlæg du ikke regnede med ville få kommentarer får og det du brugte rigtig langttid på inden kommentarer for eller visninger. Derfor er det vigtigt at huske at du gør det for dig selv.

Min blog er ikke der har astronomiske visningstal, men alligevel er jeg glad og stolt over min blog. For bloggen har også vist at give mig mere end bare hvad jeg skriver om. Det at skrive om bøger har givet mig meget større kendskab til hvad bøger der er værd at læse for hvem og hvorfor. Det har jeg brugt i mit job som bibliotekar, men jeg har også brugt bloggen når jeg har været til jobsamtaler, hvor arbejdsgiverne egentlig har været ret interesseret i min blogs f.eks. at jeg er meget aktiv blogger og jeg også har en del følger. Derudover har bogbloggen givet mig et dejligt fælleskab via bogbloggertræf, bogklub med mere – hvor det faktisk er okay at elske bøger.

Ja, det blev egentlig et temmelig langt indlæg om, at være blogger i blogland. Det er fantastisk, men det kan også være rigtig hårdt fordi man ofte kan tænke hvorfor gør jeg det her? Overvejelser om at stoppe har ofte være her. Senest i september, hvor jeg savnede det at læse en bog uden egentlig at skulle forholde mig til, derfor prøver jeg også ikke at anmelde alle bøger jeg læser, men kun dem jeg enten får som anmeldereksemplarer eller dem som jeg virkelig har en holdning til. Desuden har bloggen været en god måde at have noget at lave i mens jeg går ledig. Pr. 1. december er det så slut i næsten 4 måneder, da jeg har fået et vikariat. Dette betyder også at der nok vil blive væsentlig mere stille på bloggen.

Hvis du går med en drøm om at blive blogger så husk: GØR DET FOR DIN EGEN SKYLD.

 

