hendes

Filmplakat til Hendes store aften

I denne serie vil jeg fortælle om andre ting som jeg interesser mig for end bøger.

I dag vil jeg fortælle om min kæmpe interesse for gamle danske film. Jeg har siden, jeg var helt lille set rigtig mange gamle danske film. Da jeg var mindre var vi medlem af filmklubber, hvor vi hver måned modtog to film, som så næsten blev slidt op.

Ligesom jeg med bøger godt kan lide den gode fortælling i et roligt tempo er dette også tilfældet med film, jeg er ikke så vild med aktion eller overnaturlige film.

Da mindre også film med min far gik der nærmest konkurence (ihvertfald for mig) i hvem da kunne navnene på flest skuespiller, og ved hjælp af film- og skuespils leksikon blev jeg hurtigt den bedste og ikke mindst ved hjælp af Danske films hjemmeside groede min viden om film og skuespillere. Nedenfor vil jeg besvare lidt spørgsmål om min store interesse for danske film?

Hvilken film er din yndlings? Det er faktisk rigtig svært, at svare på, fordi det skifter meget efter hvilket humør jeg er i. Nogle gange kan jeg bedst lide de lidt mere alvorlige film og andre gange de lidt mere komiske film, men Hendes store aften med Helle Virkner og Poul Reichhardt i hovedrollen er en som jeg altid elsker at se Nytårsaften.

Hvilken skuespiller er din favorit? Jeg er ret vild med Poul Reichhardt og Ghita Nørby for det meste, men synes også det er spændende med andre skuespillere. Engang hvor jeg var i København så jeg et stykke med Ghita Nørby i en af de bærende roller og det var ret stort at se den fantastiske kvinde i virkeligheden.

Hvilke perioden kan du bedst lide at se film fra? Jeg kan rigtig godt lide perioden 1940-1969. En periode med mange dygtige skuespiller og rigtig mange gode film, men også meget skidt imellem som jeg bestemt ikke kan lide. Jeg har aldrig set så mange film fra perioden 1970-til 1990, andet end Olsen Banden.

Hvilken film fra de seneste 10 år er din favorit? Jeg ser også rigtig mange film fra nutiden, men ofte synes jeg de er ufattelig kedelige, men kvaliteten er ofte høj. Nogle af mine favoritter pt er Broderskab, En lang historie kort og En Soap  – måske lidt smalle film, men egentlig gode. Af de lidt mere komisk vil jeg nævne Sover Dolly på ryggen?

Hvilken skuespiller fra nutiden er din favorit? Det må være Trine Dyrholm som er virkelig er fantastisk, men ellers Nikolaj Lie Kaas og Thure Lindhardt.

Ja det var et lille indlæg om min nørderi med danske film. En hobby som det ofte kan være svært at dele med jævnaldrende, men via facebook har jeg mødt andre nørder.

olsen

Fra en af Olsen Bande filmene

