Tags

, ,

IMG_1485Det er ved at være en god uge siden jeg sidst har blogget, men sandheden er, at jeg har haft meget travlt med alt muligt mærkeligt og tiden og lysten til at sidde foran skærmen og skrive blogindlæg har ikke været her. Jeg går en travl sommer i møde med afslutning af speciale og flytning og alt midt imellem, derfor vil bloggen også gå halt om halt på sommerferie på et tidspunkt, jeg ved dog ikke helt hvornår, men når der ikke er nye indlæg skyldes det travlhed, men jeg kommer igen.

I dag anmelder jeg Det fjerde rige som er et anmelder eksemplar fra Alvilda. Læs hvad jeg synes om bogen, som egentlig er interessant, men alligevel skuffede mig.

Beskrivelse..

Blenda er en enspænder, som drømmer om at være i centrum og kunne bestemme det hele. LSD er dygtig i skolen, men mangler selvtillid og livsgnist. Penny tilpasser sig og har for længst glemt, hvem hun selv er. Sammen læser de tre piger om Hitlers magtovertagelse i et gruppeprojekt, og pludselig opdager de, hvordan skolens dronning, Hedvig, kan væltes. Og opskriften er helt enkel: Find noget, som forener alle, og fortæl dem så, hvor særlige de er, og at de fortjener bedre. Ligesom Hitler gjorde med tyskerne efter Første Verdenskrig. Alle, som føler sig usynlige og udenfor på skolen, vil takke dem. Men snart glemmer Blenda, hvad hun virkelig kæmper for. Det vigtigste er nu at forblive ved magten. For enhver pris.

Bedømmelse..

Ideen er rigtig god, men det er så også det gode ved denne bog. Jeg blev aldrig rigtig grebet af denne historie som på mange måder ikke fungerede. Historien kender de fleste fra filmen “The Wave” (Bølgen), som det er tydeligt bogen er inspireret af, men denne gang er det ikke en lærer der begynder det, men en elev, og det virker bare utroværdig på mange måder. Forældrene er MEGET passive, lærerne mistænkelig ligeglad med hvad der sker på skolen, hovedpersonen Blenda er ekstrem usympatisk. Det der faktisk er mest interessant er sidehistorierne som f.eks. Hedvig som det er rigtig spændende at følge, men hendes del fylder desværre alt for lidt, og det synes jeg er rigtig surt. Bogen tog mig langttid at læse, dette skyldes muligvis, at det tog rigtig langt tid før historien rigtig begyndte, og den blev bare aldrig rigtig spændende.

 

