Tags

,

IMG_1386.JPGSå er jeg tilbage igen. Bloggen har stået stille imens jeg har været i Budapest og Wien. En tur der ikke bød på mange boglige oplevelser, men derimod på en masse smukke bygninger og andre gode oplevelser sammen med min mor.

Inden jeg tog afsted nåede jeg at læse denne lille sag, som Politikens Forlag har været så søde at sende mig.

Beskrivelse..

Guylain Vignolles er en af verdens stille eksistenser, der helst vil glide i ét med tapetet. Han lever af det, han hader mest af alt, nemlig at makulere bøger. Det lykkes ham dog somme tider at redde enkelte sider ud af det store makuleringsmonster af en maskine på den fabrik, hvor han arbejder. Disse sider – små uddrag fra alle mulige forskellige bøger – læser han op med høj og klar røst hver morgen i toget kl. 06:27.

Han bliver hurtigt et fænomen, og folk lytter til ham. En dag finder han et usb-stik i toget, der viser sig at indeholde en dagbog, skrevet af en ung kvinde. Da han begynder at efterforske hendes historie, får det uventede følger, både for ham selv og for et par af de andre uforglemmelige personer i denne roman.

Bedømmelse..

Jeg havde kæmpe forventninger til denne bog, jeg troede det ville være en bog i stil med “Læserne i Broken Wheel anbefaler” eller ihvertfald en bog med flere litteraturhenvisninger, men det var der ikke. Bogen var ikke en hyldst til andre bøger, men derimod en bog der handler om en mand som læser op fra bøger for andre og hvad det medfølger for denne mærkelige mand. Jeg synes ikke bogen var speciel spændende, men alligevel var den smuk. Det som var tilnærmelsesvis spændende var Julies historie som Guylain læser op af. Guylain derimod er en meget mærkelig person som jeg havde svært ved helt at placere.

Til trods for at jeg ikke var specielt vild med bogen var den forholdsvis hurtigt læst, men jeg blev aldrig rigtig grebet af den.

Tak til Politikens Forlag for anmeldereksemplaret

