Tags

, ,

IMG_1363Hvorfor en anmeldelse om en gammel dansk skuespiller som er død forlængst? Jo, det forholder sig sådan, at jeg elsker gamle danske film, og Kirsten Walther er en af de skuespiller som jeg elsker rigtig meget, hun gjorde noget helt specielt ved Olsen Banden, og når hun i Olsen Banden i Jylland tilsidesætter Jyder (jyllænder) med røver og kidnapper er jeg færdig af grin. For Kirsten Walther formåede, at være sjov samtidig med at hun også var dygtig. I denne biografi får man indblik i hvor dygtigt Kirsten Walther faktisk var. Jeg har mest kendt hende fra Olsen Banden og Huset på Christianshavn, men Kirsten Walther var mere end det. Bogen skriver også meget om den angst for ikke at slå til som præger hele Kirsten Walthers alt for korte liv.

Meget af historien om Kirsten Walther kendte jeg i forvejen, og bogen formår heller ikke at komme med så meget nyt, da Kirsten Walther var en meget privat person, og hendes familie heller ikke stillede op med bidrag til bogen, derfor bliver meget i bogen bygget på gisninger, og det er lidt ærgeligt, men det er en bog som er tro mod personen som den handler om. Biografien er dog udmærket, og hvis du elsker gamle film og skuespiller fra denne tid vil du også synes om denne bog. Jeg hørte den på lydbog, og det var en rigtig god ide, da jeg læste den ved Readathon og var ved at være lidt træt af at læse gav det et lille afbræk og muligheden for at male lidt i mine malebøger. Lydbogen varede kun 3 timer. Jeg manglede dog, at se billederne som jeg jo ved er en vigtig del af en biografi.

Handling..

“Kirsten Walther” er historien om den folkekære skuespiller Kirsten Walther, der var en af de største, danske kvindelige komikere, men også en stille, privat kvinde.

Med sit kønne ansigt, genkendelige stemme og komiske talent har Kirsten Walther sat sit aftryk på den danske filmhistorie. Hendes udødelige roller som den rapkæftede Yvonne i Olsen-banden og den frække Karla fra Huset på Christianshavn, stod dog i kontrast til mennesket bag dem.

“Kirsten Walther” fortæller historien om den forsigtige pige fra Amager, som fandt sin plads blandt stjernerne i den danske komiks guldalder. Men modsat sine kolleger tog Walther lige hjem til sit idylliske liv med manden Palle og sønnen Ole i Holte.

