Tags

,

IMG_1360De fleste kender nok Barndommens gade fra der skoletid eller så kender de ihvertfald Tove Ditlevsen. Jeg har også tidligere lavet et indlæg specielt omhandlende Tove Ditlevsen, for det er ingen hemmelighed at jeg synes Tove Ditlevsen skrev fantastisk. Hun evnede at skrive om når livet gjorde ondt og det er svært at se ud af håbløsheden, stærkt inspireret af hendes eget liv.

I forbindelse med Readathon sidste lørdag havde jeg udvalgt Barndommens gade som en af bøgerne jeg skulle have læst, jeg havde bare ikke regnet med at den ville tage så lang tid. Bogen er kun på små 200 sider, men hver side var rimelig lang, og Tove Ditlevsen skriver meget poetisk så for at nyde og forstå bogen tager det tid.

Det er en utrolig smuk historie, hvor den angst og usikkerhed som Esther føler tydeliggøres fra start til slut og det til trods for at bogen spænder over en del år. Usikkerheden om hvorhvidt hun andre kan elske hende når hun ikke elsker sig selv vises ofte, hendes higen efter at komme væk fra barndommens fattigdom som hun er flov over. Esthers løgne igennem hele livet osv.

Barndommens gade er en bog som jeg synes man har pligt til at stifte bekendtskab, den viser på mange måder, hvor smuk dansk litteratur kan være. Det er en bog man skal konsentrere sig om at læse, da Tove Ditlevsen til tider kapper lidt over på den poetiske side.

Selvom jeg er vild med Tove Ditlevsens bøger har jeg faktisk ikke læst særlig meget af hende, og intet efter HF. Men det vil jeg gerne, og jeg har da også nogle af hendes værker, bl.a. hendes samlede noveller.

Søndag så jeg på YouTube begyndelsen af Store Danskere omhandlende Tove Ditlevsen og det er tydeligt at meget af handlingen i Barndommens gade er direkte fra hendes egen barndom.

IMG_1343

Min samling af Tove Ditlevsens bøger

 

