Tags

, ,

hende du forlod

Bogforsiden stammer fra saxo.com

Tænk at jeg blev færdig med denne bog. Jeg begyndte med bogen i maj 2015 og kæmpede mig igennem de første 100 sider. Jeg besluttede mig for at holde en pause, da jeg kedet mig bravt, ingenting skete, og jeg tænkte den får jeg aldrig læst, men jeg ville gerne, da det var en fødselsdagsgave fra mine veninder. Bogen kom til at stå længe på min goodreads og jeg havde ofte lyst til at læse den, men der var så meget der var bedre, men i marts måned fik jeg læst bogen videre. Det viste sig, at bogen efter ganske få sider efter jeg stoppede blev spændende og så gik det egentlig hurtig. Problemet var, at de første 100 sider kun omhandler en person, og hendes historie under 1. Verdenskrig er ikke ret spændende i denne del, men efterfølgende bliver bogen bedre, da man skiftevis følger Sophies liv i 1916 og Livs liv i nutiden, det fungere meget bedre og jeg kedet mig ikke. Jeg kunne bedre lide Livs historie, men Sophies historie blev også betydelig mere spændende. Jojo Moyes er udmærket til, at få to personers liv på tværs af tid til at fungere i en roman, og det fungere også udmærket, men de første 100 sider trak virkelig tænder ud.

Hvem vil jeg anbefale bogen til? Hvis du i forvejen er fan af Jojo Moyes vil du også kunne lide denne bog, men personligt kommer den ikke i nærheden af Mig før dig som virkelig er en velskrevet historie, hvor denne her bare mangler meget for at fange læserens opmærksomhed fra start til slut. Hvis man kan lide historiske romaner, hvor det er fra en kvindes synsvinkel vil man også kunne lide denne bog, men man vil ikke opleve den samme kvalitet som f.eks Ken Follets Century serie eller Pigen uden navn som tidligere er blevet anmeldt på bloggen.

3,5/5

Beskrivelse fra forlaget..

Fortællingen om to unge kvinder, adskilt af et århundrede, der begge er parat til at kæmpe for det, de elsker – for hver en pris. Frankrig 1916. Kunstmaleren Édouard Lefèvre har forladt sin kone Sophie for at kæmpe ved fronten. Hjemme i St Péronne kæmper Sophie for at drive hotellet Le Coq Rouge sammen med sin søster trods fødevaremangel og den trykkede stemning, der hersker i den lille tyskbesatte by. Da den tyske kommandant i byen kaster sin kærlighed på et portræt, Édouard har malet af Sophie, øjner hun en mulighed for en genforening med Édouard – vel at mærke hvis hun er villig til at sætte sit liv, sin familie og sit gode navn og rygte på spil.Næsten hundrede år senere hænger Sophies portræt hjemme hos Liv Halston. Billedet har Liv fået af sin afdøde mand, David, og det minder Liv om deres kærlighed og den korte tid, de fik sammen. Men hvad Liv ikke ved er, at hun ikke er den eneste, billedet betyder noget for.

