Tags

,

IMG_1343I dag er det 40 år siden en af Danmarks nok største kvindelige forfattere begik selvmord. Forfatterens navn var Tove Ditlevsen. Tove Ditlevsen har altid været en af mine favorit forfattere til trods for at jeg ikke har læst så meget af hende. Ligesom mange andre har jeg læst rigtig mange af hendes noveller og digte i folkeskolen, ligesom Barndommensgade både er læst og set som film. Mange kender hende sikkert også fra Blinkende lygter, hvor hun nævnes som Ove Ditlevsen – og titlen på filmen er en af hendes mest kendte digtsamlinger.

Grunden til jeg altid har elsket Tove Ditlevsen er både den sorgmodighed, men også lethed hun beskriver i hendes bøger. Tove Ditlevsens eget liv har bestemt også altid været meget interessant at læse om, og udgangen forudsat på forhånd.

Da jeg sidst var i København købte jeg Vilhelms værelse som er en delvis selvbiografi over hendes ægteskab med Victor Andreasen. Jeg har i mange år haft lyst til at læse netop denne bog af Tove Ditlevsen. Novellesamlingen har været et længevarende ønske hos mig, og da jeg ikke fik den i julegave købte jeg den kort tid efter i denne flotte udgave fra Gyldendal. Man gjorde et barn fortræd er købt i en genbrugsbutik.

Jeg tror ikke jeg får tid til at læse så meget Tove Ditlevsen i dag, men måske en novelle eller to bliver der nok tid til.

En anden grund til at jeg altid har været vild med Tove Ditlevsen er at vi har fødselsdag samme dag (14. december).

Via dette link kan du se Store Danskere omhandlende Tove Ditlevsen, hvor du også har mulighed for at høre hendes meget specielle fortællestemme. Tove Ditlevsen i Store Danskere

 

Tove_Ditlevsen__910916a

Fra Politikens hjemmeside, Tove Ditlevsen typisk med en smøg i hånden

 

 

