Tags

,

IMG_1326Jeg har sat mig for i år, at læse flere klassikere. En af dem jeg længe har haft lyst til at læse er Jane Eyre.

Handling..

Jane Eyre er fortællingen om den forældreløse og fattige Jane, der vokser op i 1800-tallets England hos sin onkel og dennes tyranniske kone og børn, der mishandler hende både fysisk og psykisk og til sidst beslutter at sende hende til kostskolen Lowood. På Lowood bliver Jane nedgjort og ydmyget af den ondskabsfulde inspektør pastor Brocklehurst, men hun knytter også nære og varme relationer, som får stor indflydelse på resten af hendes liv. Da Janes skoletid er forbi, og efter at have arbejdet nogle år som lærerinde på Lowood, får hun arbejde som guvernante på det store gods Thornfield Hall. Her stifter hun bekendtskab med godsets ejer, den mystiske Mr Rochester, som hun senere forelsker sig i, men både Thornfield Hall og Mr Rochester gemmer på dystre hemmeligheder, der tvinger Jane ud i svære beslutninger.

Bedømmelse..

For nogle år siden så jeg Jane Eyre med Mia Wasikowska i hovedrollen og synes godt nok det var en meget mørk og underlig historie, men jeg har de seneste år gerne ville læse historien, så med en hvis nervøsitet begyndte jeg læsningen af Jane Eyre. Jeg blev hurtigt opslugt af historien. Som er lidt ligesom Askepot. Jane Eyre er en spændende person med en stærk personlighed. Hun forelsker sig egentlig rimmelig hurtigt i Mr. Rochester, hvilket jeg egentlig havde lidt svært ved at forstå, for han er lidt irriterende at høre på. Jeg har læst bogen i to bind. Først havde jeg tænkt, jeg kun ville læse den første og så vente med 2’eren, men jeg var så spændt på at læse videre i historien om hvad der skulle ske Jane Eyre. På mange måder kunne jeg bedst lide første bind. Jeg synes 2. bind bærer præg af meget dialog som til tider bliver lidt for langhåret for mig i 2016. Det er desuden en god oversættelse som gør historien let at forstå og man ikke tænker over at bogen er skrevet for over 150 år siden.

I forhold til filmen vil jeg anbefale, at du lige læser bogen først ellers vil du føle at du mangler meget som du ville mangle i forståelsen af denne til tider mørke historie.

Hvem vil jeg anbefale bogen til?

Jeg vil anbefale den til folk der kan lide Jane Austen, men lidt mørkere historier med lidt uhygge i. Desuden er den en god start i at begynde at læse klassikere – det var det ihvertfald for mig.

4/5

janyeyre_1978761i

Mia Wasikowska i rollen som Jane Eyre, billedet er fundet via googlesøgning. 

