Tags

tofu

I disse dage er vejret bidende koldt, men sneen er heldigvis fantastisk til at tage smukke billeder af bøger i. I dag vil jeg anmelde Tofu som er et anmeldereksemplar jeg har fået af forfatterne Dorthe Larsen og Jane Wraae.

Fra bagsiden..

Ditte og Su har altid delt alt, og det gør de også nu, hvor livet pludselig bliver tungt. De to fyrreårige kvinder takler deres problemer og udfordringer på hver sin vis. De støter, lytter og stiller op for hinanden i tykt og tyndt, og deres rå humor og kærlighed til hinanden gør, at vejen frem ikke kun er snørklet. Den er også sjov, givende og lærerig, men bliver livet det samme igen?

Bedømmelse..

Før jeg læste bogen havde jeg ingen ide om hvad bogen egentlig handlede om. Jeg havde nok en ide om at den ville være mere i chick-lit genren ala Sophie Kinsella, det er den ikke. Den handler om livet omkring de 40, da Su får konstateret kræft. Jeg vidste intet om at bogen handlede om kræft. Men det er ikke nok, selvom det er et virkeligt hårdt emne at læse om handler bogen også om alt det der sker i livet omkring de 40, f.eks. utroskab, overgangsalder og rigtig venskab. Bogen er velskrevet og dejligt at læse en bog uden en masse korrekturfejl. Men mit problem med bogen var at jeg var for ung og uerfaren til helt at blive opslugt af bogen, så der var meget som jeg ikke helt kunne forstå, hvor jeg tænkte, at jeg ville have synes var fantastisk hvis jeg var 10 år ældre og havde mand og børn og lidt mere livserfaring.

Hvem vil jeg anbefale bogen til?

Jeg vil anbefale bogen til kvinder omkring de 40. Kvinder der er blevet træt af de sødsuppe agtige bøger med happy endings og det største problem er hvilke par sko de skal have på i morgen. Hvis du godt kan lide bøger om hverdagen og en realistiske bøger vil du også kunne lide denne bog.

 

