Tags

,

I dag går turen til København, hvor hovedformålet er at komme til Bogforum, men jeg skal også en tur i Skuespilteateret og se “Romeo og Julie”. I den anledning har jeg fået læst denne gamle klassikere.

Beskrivelse..

Et af litteraturens mest berømte og tragiske kærlighedsdramaer om de to unge elskende, der ikke må få hinanden, fordi deres familier strides. Først med Romeo og Julies alt for tidlige død vågner familiefædrene op og slutter fred. Men stykket handler også om, hvor galt det går, når magt og præstige går forud for ægte kærlighed. Romeo og Julie har inspireret billedkunstnere, filminstruktører, komponister og balletdansere over hele verden.

Bedømmelse..

Det er rigtig vanskeligt at bedømme en klassikere som “Romeo og Julie” for der er ingen tvivl om, at det er en klassikere som alle kender og mange er inspireret af, derfor har alle også en holdning til stykket.

Inden jeg læste stykket viste jeg godt i store træt hvad det handlede om, for historien har virkelig inspireret mange, og når man i en bog eller en film siger at det er en rigtig Romeo og Julie historie ved alle hvad det handler om uden at have læst stykket. Nu har jeg læst stykket, og må sige det overhovedet ikke var noget for mig. Det tydeliggøres at stykket er skrevet i 1500-tallet, hvor man skrev og opførte sig noget anderledes end i dag. Den pludselig forelskelse som Romeo og Julie oplever virker for mig ret komisk, at de så er så unge kan måske have en forklaringen. Shakespeares sprog er til tider ekstremt overdrevet med en masse poetisk overstrømninger: “”Elskov er som en røg af hede sukke, der flammer lutret i en elskers øje, så rent og klart; men når så modgang rammer er den et hav, som tårestrømmen øger.” 

Men der er også klassiskere som vi alle har hørt på et tidspunkt: “Å, Romeo, hvorfor er du Romeo?” 

En af de personer som jeg nok blev mest træt af, var Romeo for hvor er han irritereende og meget humørsyg. I begyndelsen af stykket er han tynget af kærlighedssorg over en anden kvinde, og har ingen glæde i livet, så møder han Julie og så er han dybt forelsket i hende, men også i dyb fortvivlelse over ikke at kunne få hende.. Og ja vi ved jo hvordan det ender.

Det er et svært stykke at komme igennem pga. det anderledes sprog osv. men jeg vil alligevel sige at vil man læse en klassiker så læs denne. Jeg læste den som ebog og det er faktisk rigtig godt, det gør det mindre uoverskueligt og hurtigere at læse.

Om jeg kan lide stykket vil vise sig, jeg sidder ihvertfald klar fredag aften i Skuespilhuset.

2/5

IMG_1235

