Tags

, , ,

I dag udkommer denne smukke roman som både er smuk udevendig og indvendig. Jeg har været så heldig at få lov til at læse den på forhånd af Plusbog.

Beskrivelse..

Elsa har været involveret i en frygtelig skiulykke og ligger nu i koma på hospitalet. Det er flere måneder siden, og lægerne kan desværre ikke melde om nogen bedring eller livstegn fra den unge kvinde.

På stuen ved siden af Elsas ligger en såret mand, der har kørt spritkørsel og slået to mennesker ihjel. Thibault vil aldrig tilgive sin bror for den handling og ønsker ikke at besøge ham. Han kommer kun på hospitalet, når han giver sin mor et lift. En dag kommer han til at tage fejl af dørene og går ind til Elsa, hvor han beslutter sig for at tage et hvil. Hun sladrer jo ikke, i den tilstand hun er i. Men stilheden føles tung, så Thibault begynder at tale til hende, selv om han ingen reaktion får fra hende.

Mens lægerne, familien og de nærmeste venner har givet op, begynder Thibault langsomt at nære følelser for Elsa. Er han virkelig så desperat? Eller kan han se og mærke noget, som de andre ikke længere kan?

Bedømmelse..

Jeg forelskede mig hurtigt i bogen på Saxos hjemmeside pga. den ekstrem smukke forside, og jeg synes faktisk også handlingen lød rigtig spændende, men så var der lige det med at det var en fransk forfatter og er jeg nok lidt skepsis over efter jeg læste “Livet er bedre” (anmeldt her) men jeg synes den lød så god så da jeg fik tilbudt skyndte jeg mig at sige ja.

Det er en rigtig smuk fortælling om hvordan kærlighed kan opstå uden at man faktisk kender hinanden. Da jeg læste den kunne jeg ikke lade være med at tænke på, at man måske ville opfatte bogen som meget urealisk og derfor lidt for pladderromantisk, men hvis man kan lægge sine realititetssans lidt væk og så bare nyde den smukke oplevelse det er, at læse denne roman om når kærlighed opstår helt uventet.

I bogen følger man jo Elsa som ligger i koma, og man sidder spændt og venter på om hun vågner igen, så Thibault og Elsa kan få hinanden, samtidig får man også indblik i hvad koma egentlig er. Det er en tilstand som jeg ikke kender meget til andet end hvad man hører i tvet, men man oplever også det dilema forældrene er i, om de skal slukke respiratoren eller lade den stå tændt selvom der ikke er meget håb tilbage.

Hvem vil jeg anbefale bogen til?

Jeg vil selvfølgelig gerne anbefale alle at læse denne bog, da den er et virkeligt smukt bekendskab, men da jeg læste den kom jeg specielt på at tænke på Stadig Alice (engelsk: Still Alice) (anmeldt her) De begge berører et rigtigt hårdt emne, og har på mange måder det samme smukke sprog. Jeg kom også til at tænke på filmen “Just like Heaven” med Reese Witherspoon, som netop omhandler en kvinde i koma, som kan se alt hvad der foregår rundt omkring hende.

jeg er her stadig

