Tags

, , , ,

En stor læseoplevelse som det har taget mig meget langttid at komme igennem, men en læse oplevelse jeg aldrig glemmer.

Fra bagsiden..

Børnene fra Giganternes fald er nu næsten voksne, og vi følger dem og deres forældre i årene omkring Depressionen, Den Spanske Borgerkrig og 2. Verdenskrig – tæt på magtens centrum, på slagmarkerne og i kampen for overlevelse hjemme i byerne.

Bedømmelse..

For ca. et år siden læste jeg Giganternes Fald som er 1’eren i denne bog, den blev jeg hurtigt grebbet, og begyndte straks at læse Verdens Vinter, men så begyndte jeg at blogge og så blev Verdens Vinter bare lidt lang, at komme igennem. Jeg har så det seneste år læst lidt af den for så at stoppe igen, indtil jeg ved starten af oktober besluttede mig for at nu skulle jeg læse denne bog færdig, for det er en god bog, og det har jeg hele tiden syntes.

Bogen er utrolig rørende, den er spændende og det er en fantastisk ide med at følge de samme familier igennem tre bøger. Mange ting nedarves fra generation til generation, men meget forandre sig også. Det er rigtig spændende at følge, hvordan begivenheder forandre mennesker, og intet bliver som før.

I denne bog er det som sagt 2. Verdenskrig som det omhandler, når jeg normalt har læst om 2. Verdenskrig har det hovedsagligt været om Jødeforfølgelse og den danske krig. Denne bog omhandler af naturlige årsager ikke Danmark, og Jødeforfølgelse er meget begrænset, det er næsten kun nævnt i forbindelse med Von Ulrichs bekendte familien Rothmann, og det med udryddelsen af dem er meget begrænset. Derimod er der sat mere fokus på Naziternes mord på psykisk- og fysisksyge, hvilket jeg ikke før havde hørt meget om. Der fokuseres meget på amerikanernes arbejde med at lave atombomben, hvilket der for mit vedkommende var ret kedeligt at læse om, selvom det er en vigtig del i forståelsen af den videre historie, bla. med forholdet mellem USA og Rusland.

Historien er rigtig spændende men det er personerne i historien som gør den rigtig spændende. Her i anmeldelsen vil jeg nævne tre personer som rørte mit hjerte ekstra dybt.

Lloyd er søn af Ethel og en glødende idealist som bl.a. kæmper i Spanien og forelsker sig glødende i Daisy. Han er en gennemsyret sympatisk person, med hjertet på det helt rette sted.

Den anden person er Daisy. Hun nævnes for hendes fantastiske udvikling, som virkelig rørte mig, hun har fra at være en forkælet rigmandsdatter i USA som gifter sig med en viscount mest for at stige i den sociale rangorden til at vælge kærligheden og det simple liv.

Carla er også en idealist som vi i begyndelsen af bogen oplever som ganske ung pige som bringer deres ungepiges søn til verden. Hun er fra start idealist, men da hun af det nazistiske styre bliver nægtet at komme på lægestudiet, da riget har brug for at kvinder får en masse børn, går hun i mod regimet og sætter sig i modværge, dette sker bl.a. da den ungepiges søn bliver dræbt af nazisterne da han er handicappet. Senere oplever vi han hun for at redde en ganske ung piges uskyld bliver voldtaget af 5 russiske soldater under befrielsen af Berlin. Hun kæmper stadigvæk, men tror på en bedre fremtid for hendes familie.

Jeg vil selvom bogen er over 900 sider alligevel anbefale alle der elsker historiske romaner at give sig i kast med denne kæmpe roman, for den er virkelig et must. Men jeg synes man skal læse Giganternes Fald først, da man på den måde får mere forståelse for personernes relationer på kryds og tværs af landegrænser. Sidste udkom den tredje og sidste bog i serien “På kanten af evigheden” som omhandler Den Kolde Krig, og den står nu og venter på mig på reolen, men der går nok lidt tid før jeg giver mig i kast med den.

Udover disse bøger vil jeg anbefale Ben Eltons bog “To brødre” som omhandler jødeforfølgelsen omkring 2. Verdenskrig. Så hvis du savner jødernes historie i Verdens Vinter så læs denne bog.

5/5

IMG_1243

