Tags

, , ,

Sammen med andre bogblogger og bogelsker har jeg lige læst “Mig før dig” For mig var det en genlæsning af en helt fantastisk bog, som har en helt bestemt betydning for mig, mere om dette senere.

Handling..

Lou Clark lever et meget ensformigt liv, hvor hun har et job i den lokale cafe, og har en kæreste som hun ikke rigtig ved om hun elsker. Men en dag mister hun sit job, og dette bliver startskuddet til et helt nyt liv for Lou Clark.

Hun får arbejde hos den handicappet Will som er træt af livet og planlægger at begå selvmord om et halvt år. Lous opgave bliver hurtigt at gøre Wills liv bedre, og få ham til at indså at der er en grund til at leve. Men hvad skal hun gøre, når hun ikke selv ved, hvordan hun skal leve livet. Lou og Wills bliver aldrig det samme, men er det nok til at få Will til at leve livet trods han er handicappet og intet kan uden andres hjælp?

Bedømmelse..

I slutningen af maj 2014 stiftede jeg første gang bekendtskab med denne fantastiske bog, da jeg var i oplæring på Aalborg Bibliotekerne og hende jeg blev oplært talte meget om denne bog, det gjorde mig nysgerrig, og jeg fik fat i bogen. Det blev startskuddet til at jeg for alvor blev en læsehest igen. Før havde jeg læst lidt i ny og næ, men aldrig så voldsomt som efter jeg læste denne bog. Bogen fangede mig, og jeg læste den rimelig hurtigt, og blev ret vild med Jojo Moyes.

Det er en rigtig god bog, og selvom jeg ikke sad med lommetørklæder i mens jeg læste den, og det en bog som selv anden gang fangede mig dybt. Det er utrolig fængende at læse Lous historie, men også at læse om deres familier og deres problemer og ikke mindst det at bogen sætter fokus på aktiv dødshjælp.

Jeg blev denne gang meget grebet af Lous historie, fordi jeg desværre kan spejle mig selv i historien, hvor man ikke rigtig tør at leve livet, og egentlig bare holder fast i det trygge. Det fik i hvertfald mig til at tænke meget over det at leve efter det sikre, og så måske ikke leve livet som man gerne ville. Som Will skriver til sidst: “Du skal bare leve.” – Ja hvis det er så simpelt..

I dag udkommer fortsættelsen til bogen, og den skal jeg selvfølgelig også læse, for Mig før dig er en rigtig god bog, som virkelig endte spændende og gav mig lyst til at læse videre om hvad der sker med Lou i “Efter dig”

Jeg har tidligere anmeldt bogen på Den kreative idemager så hvis du har lyst til at læse mine tanker om bogen dengang er du mere end velkommen, beklager at overskriften er forkert osv. Klik her

5/5

migførdig

