Tags

,

I dag udkommer Harlan Cobens roman “Seks år” på dansk, og jeg har fået mulighed for at anmelde den på forhånd af Gads Forlag.

Beskrivelse: 

De sidste 6 år har Jake Fisher været plaget. For 6 år siden måtte han bare stå til, mens hans livs kærlighed, Natalie, valgte at blive gift med en anden mand. Siden da har han begravet sig i sit arbejde som universitetsprofessor og holdt sit løfte om at lade Natalie være i fred. Men hans følelser for hende er ikke kvalt. Han plages af tanken om Natalie med sin ægtemand, Todd. I “Seks år” opdager han ved et tilfælde Todds dødsannonce, og kan ikke dy sig for at deltage i begravelsen. Der forsøger han at få et glimt af Todds enke. Og da han gør, bliver han chokeret… Kvinden er ikke Natalie.

Bedømmelse: 

I dette efterår har jeg sat mig selv den udfordring, at jeg gerne ville læse lidt flere krimier, da det er en genre som jeg har været ret negativ over, da jeg ofte har læst ekstrem kedelige krimier, hvor det mere var hovedpersonen der var i fokus end selve handlingen som egentlig kunne være spændende, hvis jeg ikke lige skulle høre om hovedpersonens depression og sociale angst osv.

Denne bog valgte jeg at læse, fordi den ikke lød til at være kedelig. Det var den bestemt heller ikke. Der skete hele tiden noget, og man blev hele tiden præsenteret for nye mennesker og nye gåder der gjorde opklaringsarbejdet vanskelig.

Jeg havde hørt, at bogen skulle være så uhyggelig, at jeg ikke kunne sove om natten, det havde jeg nu ingen problemer med.

Coben har en god sans for humor, som specielt fangede mig i begyndelsen af bogen. Det er specielt Cobens skrivestil som fangede mig, for jeg synes egentlig ikke historien var voldsom spændende, og til tider havde jeg svært ved helt at forstå, hvad der skete. Der sker rigtig meget, og hvis man mister konsentrationen er det lidt svært helt at følge med. Som jeg skrev på Goodreads da jeg bedømte den: “En god krimi med meget handling – måske også lige rigeligt efter min smag”. 

Jeg var sådan lidt måde og med denne krimi, men jeg synes du skal læse den, hvis du gerne vil læse en krimi med handling, hvor det virkelig er forbrydelsen der er i centrum og ikke parforhold osv.

3/5

harlanvcoben

