Tags

,

Så er der ikke langttid til Bogbloggertræf og jeg glæder mig, men først en lille anmeldelse af en stor bog.

Beskrivelse..

Vi møder den egenrådige og viljestærke Ana, som er fast besluttet på at flygte fra sin fremtid i et kedsommeligt overklasseliv i Spanien. Da et tvillingepar arver en sukkerplantage i Puerto Rico, gifter Ana sig – teoretisk set kun med den ene, men i praksis med dem begge (ingen kan alligevel kende forskel på dem, ikke en gang Ana – i hvert fald ikke til at begynde med …) – og de sejler af sted til det, der for brødrene er fest og sjov, men for Ana dyb alvor.   Fra allerførste færd holder hun af landet og det krævende arbejde med sukkerrørene i det caribiske klima, samtidig med at hun udnytter slavernes arbejdskraft mens de bliver flere og flere som tiden går. Hun bliver selve billedet på en sejrherre: kompromisløs, uforbeholden i sin kritik og krævende.Hendes ægtemænd sygner langsomt hen i skyggen af Ana, som er langt den kløgtigste, beslutningsdygtigste og mest beregnende af de tre, og hun driver Hacienda los Gemelos uden deres hjælp. Hun holder ud under orkaner, kolera, slaveoprør og hvad landet ellers byder af modstand.   Temaer som social rangordning, slaveri og kønsroller gør denne beretning til en fascinerende fortælling. Det er en usædvanlig historie fuld af følelser, tropisk sanselighed og vold, men også en historie, som opstiller dilemmaer og dermed stiller moralske spørgsmål, som giver læseren noget at tænke over.

Bedømmelse..

Det var en bog som jeg var meget skeptisk overfor til at begynde med. Jeg havde ikke de store forventninger og regnede med at det ville blive en ørkenvandring at kæmpe mig igennem de 620 sider, men det var det heldigvis ikke. Jeg begyndte med at læse bogen fordi jeg synes det kunne være spændende at læse om slavernes historie og en bog som foregår i Caribien, hvor jeg var på ferie i januar (Sankt Crouix) Denne bog foregår på Puerto Rico som også er en ø, hvor slavehistorien har stor betydning. Bogen var rigtig spændende, og det var ganske interesssant at følge historien fra forskellige sidder, man fik ikke kun Anas (hovedpersonen) historie, men også slavernes historie, så man fik indblik i hvordan de var kommet frem til den situation de var i.
Bogen er barsk, så er det sagt, bogen forsøger ikke at skabe et glansbillede af kolonitiden eller for den sags skyld af hovedpersonerne. Ana er en fantastisk kvinde som i de ca. 20 år historien foregår må finde sig i meget og stå meget i mod som vi i da nok synes er lige voldsomt nok. Men jeg synes hun nok er en af de mest empatiske personer i bogen.
Historien fokusere også meget på forholdet mellem kvinder og mænd, og den dengang naturlighed i at bruge kvinder og slaver til seksuelleydelser som noget helt naturligt uden skupler – for de var jo skabt til dette. Til tider blev jeg forarvet over denne naturlighed i at mænd skulle have elskerinder og uægte børn i hobe tal – ja Severo havde ca 30 drengebørn født uden for ægteskabet, men han elskede stadigvæk sin kone (?).
Til tider mindede bogen i sin seksuelle grosekthed om tv-serien “Game of Trones”
I bogen bruger man mange spanske udtryk, og det kan til tider virke vanskeligt helt at forstå hvad der sker når man ikke kan et ord spansk, men på et tidspunkt lærer man lidt spanske ord fordi de går igen. Der bruges rigtig mange udtryk for befolkning sammensætningen, f.eks. hvilken farve man er osv. De er rigtig svære at hitte rede i, da jeg ikke ved hvad udtrykkende betyder, og der kunne det havde været skønt med en ordliste som forklarede hvad ordene betød.
Med dette i mente vil jeg sige at det er en skøn roman som bestemt er værd at læse, hvis man er til slægtsromaner med stærke kvinder som hovedpersoner.

Tak til Plusbog for dette anmeldereksemplar

Conquistadora har nok en af de smukkeste forsider jeg nogensinde har set. I baggrunden er der et billed fra St. Croix, hvor jeg var på ferie i slutningen af januar.

Conquistadora har nok en af de smukkeste forsider jeg nogensinde har set. I baggrunden er der et billed fra St. Croix, hvor jeg var på ferie i slutningen af januar.

