Tags

,

Beskrivelse fra bagsiden..

16-årige Aysel tænker meget på at dø.

Hendes far har begået en frygtelig forbrydelse, hele byen taler om. Folk hvisker om hende bag hendes ryg, og hun føler sig ikke godt tilpas i sin mors nye familie.

Det er derfor, Aysel har planer om at tage sit eget liv, og der er kun ét problem – hun ved ikke, om hun har modet til at gennemføre det alene.

I et forum på nettet, hvor man kan finde en selvmordsmakker, møder hun Roman, en teenagedreng, der også er meget langt nede – og hun og Roman beslutter at tage herfra sammen.

Roman har allerede sat datoen. Der er kun 24 dage til.

Bedømmelse..

Det var en rigtig god oplevelse at læse denne bog, den er endnu et bevis på hvor fantastisk Young Adult kan være også for os i slutningen af 20’erne. Det er et hårdt emne som tages op, nemlig selvmord blandt unge. Den gør det på en fantastisk måde uden at blive omklamrende eller for bedrevidende, den fortæller en historie om to unge som gerne vil gøre en ende på et trist liv. Alle kender sikkert en eller flere personer med depressioner, eller andre unge som har ondt i livet. Denne bog fortæller, hvor vigtigt det er at være der for hinanden, og der er håb. I slutningen af bogen er der en efterskrift, hvor Jasmine Warga skriver om, hvorfor hun har skrevet bogen, og hvordan man kan få hjælp (her i Danmark), et rigtig godt efterskrift, som er værd at læse.

Så jeg jeg vil gerne anbefale bogen, det er en bog der er hurtigt læst, men man glemmer den ikke lige. Jeg er dog ikke helt blæst omkuld, selvom den er velskrevet, og personerne Aysel og Romaner fantastiske hovedpersoner som man ikke kan have andet end lyst til at give et mentalt kram. Jeg havde dog hele tiden en fornemmelse af hvordan bogen endte, uden at røbe noget.

Læs den hvis du har en svaghed for Young Adult med mening. Foreksempel hvis du elskede “En flænge i himlen” tror jeg også du vil blive lidt vild med denne bog.

Mit hjerte og andre sorte huller

