Tags

Jeg elsker at læse bøger, ellers ville det nok være rigtig dumt at have en bogblog. I dag vil jeg fortælle lidt om hvad jeg læser på.

Jeg er en af de få bogblogger som udelukkende læser danske bøger. Dette gør jeg af dels fordi jeg nærmest er det man vil kalde engelsk ordblind, hvilket resultere i at jeg skal bruge rigtig meget tid på at konsencetere mig om bare at læse og forstå en side. Ideologisk gør jeg det også for at jeg synes det er vigtigt at bevare det danske sprog, og læse bøger på dansk.

Nå men tilbage til temaet, jeg tager udgangspunkt i den fysiske bog, min MP3 afspiller (IPod) og endelig min nyerhvervede Pocketbook

Den fysiske bog

Den fysiske bog er min helt foretrukne format, jeg elsker at man kan se hvor langt man er kommet via et bogmærke, jeg elsker at bladre i bogen, og det at smuglæse (det gør jeg selvfølgelig ikke)

Fordele

Den er så pæn på reolen

Den skal ikke bruge strøm

Man kan lettere se hvor langt man er kommet

Man kan smuglæse

Ulemper

Den kan være ret tung

Den kan blive ret grim og slidt

Den kan være ret dyr

Den fylder

Alle kan se hvad du læser (måske lidt pinligt, hvis du har samtlige Fifty Shades of Grey med i flyet)

Mp3

Jeg bruger hovedsageligt mit Ipod når jeg er ude at køre i bus, da jeg lider voldsomt af køresyge og ved at læse i en almindelig bog får jeg det dårligt, men ved at lytte kan jeg følge med i hvad der sker i trafikken og så kommer jeg helskindet frem til mit bestemmelsessted.

Fordele

Ingen kan se hvad du læser

Du kan lave andet i mens

Din læsevanskeligheder er ikke en hindring

Du kan køre i bil samtidig med at du læser

Du kan låne dem på biblioteket, og så overføre dem til din Ipod

Ulemper

Du mister let koncentrationen

Det kan gå meget langtsomt med oplæsningen

Oplevelsen afhænger meget af oplæseren

E-reader (Pocketbook)

Den nyeste gadget i min bogsamling er min E-reader og modsat andre har jeg købt en Pocketbook frem for en Kindler, da den var billigere.

Fordele

Man kan have 4000 bøger med

Den er bedre at læse på end en tablet

Den er “næsten” som at læse i en bog

E-bøger er som hovedregel billigere end fysiske bøger.

Man kan læse selvom det er mørkt

Den fylder ikke ret meget

Ulemper

Det er ikke en fysisk bog

Den pynter ikke så meget på bogreolen

Det er svært at forholde sig til hvor langt man er nået i en bog.

Den skal nogengange oplades.

Skærmen viser i farver så forsiden er også sort/hvid

Det var alt, hvad jeg lige kunne komme på at fordele og ulemper ved de tre forskellige måder at læse på. Hvad er din foretrukne måde at læse på? Kan du se andre fordele og ulemper? Bare skriv en kommentar

Hvad læser du med

