Tags

, , ,

Nogen bøger er det kærlighed ved første ord – andre skal der lige gå lidt tid før – og andre bliver det aldrig rigtig kærlighed. Læs senere her i anmeldelse hvad denne bog var for mig..

Beskrivelse..

I 1971 bliver et ungt norsk par dræbt i en fransk skov af en granat fra 1. Verdenskrig. Deres 3 årige søn Edvard er forsvundet, men dukker fire dage efter op et helt andet sted i Frankrig. Hvor har han været? Og hvem har taget sig af ham? Efter at forældrene er døde vokser Edvard op hos sine bedsteforældre på en gård i de norske fjelde. Da bedstefaren dør står Edvard tilbage med en række ubesvarede spørgsmål angående sin forældres død. Jagten på svar fører Edvard til Shetlandsøerne og Frankrig, hvor han må grave i de mørkeste kroge af slægtens historie, der viser sig at være forbundet med det 20. århundredes store europæiske tragedier.

Bedømmelse..

Jeg vil allerede nu tilstå at denne bog bestemt ikke var kærlighed ved første blik. Det er en velskrevet roman, hvor den berører vigtige punkter i vores europæiske historie, men der gik rigtig langttid før jeg blev bare lidt grebet af historien. De første 100 sider var for mig dræbende kedelige, det eneste jeg husker om dem var den mærkelige eneboer Edvard der taler om Leica kameraer og kartofler og har et forhold til en kvinde ved navn Hanne. Bogens styrke er helt klart, da den begynder at dykke ned i historien. Det er spændende at høre hvordan begivenheder i 1. og 2. Verdenskrig har haft så stor betydning for Edvards familie. Jeg havde i foråret læst Kinderzimmer som omhandler kvinderne i Ravensbruck og det var rigtig godt at jeg havde viden om forholdene for kvinder i Ravensbruck inden jeg læste denne bog, for det gav lige lidt mere forståelse for hvilke forhold som Edvards mormor var udsat for, og hvilke forhold hendes mor var født ind i.

Bogen rører også ved det at kende sin fortid, uden at røbe for meget kan jeg stille spørgsmålstegn ved om Edvard ville have vist det om hans fortid som han opdager.

Bogen blev på mange måder en god oplevelse, men ikke en bog som jeg var jublende glad for. Det er en bog, hvor jeg skulle koncentrer mig meget, for lige pludselig kom der noget vigtigt for resten af handlingen.

Hvis du er til slægtsromaner og bøger som foregår i et roligt tempo vil jeg anbefale denne bog.

Tak til Plusbog som har stillet dette eksemplar til rådighed for anmeldelse.

Svøm med dem som drukner

