Tags

Jeg har fra mange hørt, hvordan de allerede forelskede sig i Harry Potter bøgerne, da de var små. Jeg er IKKE en af dem.

Jeg husker tydeligt, da jeg i 7. klasse var i Imperial i København og se den første Harry Potter film. Jeg har hver gang der kommer en ny film været i biografen for at se filmen, men ikke læst den.

I august 2007 begyndte jeg på lærerseminaret og hørte et par medstuderende tale om Harry Potter, og der fik jeg blod på tanden. Jeg begyndte på “Harry Potter og de vise sten” og blev hurtigt fanget, og fik hurtigt læst samtlige bøger.

Harry Potter bøgerne er nogle af de få bøger som jeg har læst mere end en gang. Min favorit bog er helt klart “Harry og Halvblodsprinsen”. Jeg synes udviklingen ved Harry Potter fra at være barn til at være voksen er ret interessant. Den bog jeg er mindst vild med er “Harry Potter og Hemmelighedernes Kammer. Jeg synes ikke historien er vild spændende og så er jeg ikke så vild med slanger. Jeg synes så det er meget godt, at vi stifter bekendtskab til Dobby som er husalf, en figur som desværre er undladt stortset i filmen frem til Harry Potter og Dødsregalierne. Husalferne har mere betydning i bøgerne, hvor de bliver Harmonies ideologiske kamp, og gør hende mere sympatisk, selvom husalferne ikke forstår hende. 

Personligt kan jeg bedst lide de sidste bøger dem fra 4 til 7. I de film er de blevet teenager og de problemer som derved opstår for stor betydning. 

Hvorfor synes jeg så Harry Potter bøgerne er så fantastiske? Det som jeg spcielt er vild med er den udvikling i personernes liv som man følger. Jeg synes den udvikling fra man er 11 til man er 17 år er rigtig spændende at følge, og på mange måder er let at relatere til. Mange synes sikkert at det er den magiske verden er det mest interessante, det synes jeg også er spændende, men ikke afgørende. Jeg kan huske, da jeg læste den første bog “glemte” jeg at det ikke var virkeligt med den parallelle verden som troldmandsverden lever i, og det er jo ret fantastisk. 

Det er ved at være nogle år siden jeg sidst har læst Harry Potter, men har egentlig lyst til at læse dem igen. 


 

  

