Tags

,

Når dette indlæg bliver udgivet er jeg i Berlin. Min første etape på en periode på lidt over tre uger der står på rejser og rejser. Derfor vil de kommende tematorsdage også omhandle litteratur som sker i dette område. Berlin er en by med en kæmpe historie som har påvirket hele verden. Bare se på de sidste 100 år med 1. og 2. Verdenskrig og den kolde krig. 2. Verdenskrig er den periode i hele verdenshistorien som der er skrevet mest om. Jeg vil foreslå lidt litteratur, hvor Berlin ligge kulisse til handlingen også lige et link til litteratursiden, hvor der endnu flere bøger..

Ken Folletts bøger foregår mange forskellige steder både i Europa og i Amerika. Nu har jeg kun læst Giganternes fald og 1/4 Verdens Vinter, men Berlin fremgår i begge og specielt i Verdens Vinter som omhandler før, under og efter 2. Verdenskrig.

To Brødre af Ben Elton foregår i det jødiske Berlin, og foregår i perioden fra nazimens fødsel til dets død. En virkelig god bog som jeg kun kan anbefale alle der elsker historie.

Bogen Kirsebærtiden af Lis Vibeke Kristensen omhandler en skæbne omkring Murens fald, jeg har endnu ikke fået læst denne bog, men håber tiden snart bliver til det.

Hvis du mere er til krimi er Michael Katz Krefalds bog “Savnet” måske noget. Jeg har ikke læst den, så vil ikke på nogen måde bedømme om den er værd at læse.

I næste uge går turen til et Forjættede land USA nærmere bestemt New York, som har givet inspiration til rigtig mange bøger..

