Tags

, ,

green

Ja sådan ser han ud, ham John Green. Billedet stammer fra en googlesøgning

Januar måned skulle egentlig stå på læsning af en masse historiske romaner, men må tilstå, at tiden og lysten til det ikke er der. Jeg har travlt med opgaveskrivning, arbejde og meget andet, og de Ken Follett bøger som jeg havde tænkt mig at læse er som muresten. I stedet for har jeg valgt, at fokusere på min pt yndlingsforfatter John Green. En forfatter som jeg fik kendskab til i efteråret 2014 og fik hurtigt kærlighed til hans helt fantastisk måde at skrive ungdomslitteratur på. Jeg elsker dialogen, emnerne og miljøerne, ja kort sagt alt. Jeg har indtil videre læst alle hans bøger oversat til engelsk og glæder mig til at der til april udkommer endnu en.

Her er min John Green liste med favoritten først.. Svært valg..

1. En flænge i himlen læste jeg på min tur til Hamburg og sjældent har jeg læst en bog, hvor jeg bare havde lyst til at genlæse den igen med det samme. John Green viser i denne bog, at han evner, at skrive sjovt om et virkelig trist emne

2. Paper Towns først synes jeg bogen var lidt kedelig, men så blev jeg forelsket, specielt i anden halvdel. John Green fik mig til at elske Road Trip..

3. Will Grayson, Will Grayson begyndte med et brag og jeg elskede John Green og David Levithans måde at beskrive high school livet og den første usikre kærlighed, synes dog historien blev mindre og mindre interessant. Jeg var igen vild med dialogen og stemningen i bogen.

4. Let it snow er en roman som er sammensat af tre historier, hvor John Greens er den anden. Hans historie er udmærket, og han arbejder igen med Road trip og kærligheden. Jeg kan huske, at da jeg læste denne bog fik jeg afsindig lyst til Hashbrowns, da jeg synes det lød eksotisk og spændende, men den danske beskrivelse af det virkede ikke synderlig interessant.

5. Gåden om Alaska var min første John Green bog, og jeg var ikke specielt vild. John Green skrev udmærket, men jeg hadede personerne, og kunne overhovedet ikke forstå hvorfor hovedpersonen var så forgabt i Alaska.

PS. John er blevet kåret som en af de mest indflydelsesrige forfattere i Hollywood, og med filmatiseringen af “En flænge i himlen” og en kommende filmatisering af “Paper Towns” er det nok meget forståeligt.

