Tags

, , ,

Titel: Gåden om Alaska (org. Looking for Alaska)

Forsiden til Gåden om Alaska hentet fra saxo.com

Forsiden til Gåden om Alaska hentet fra saxo.com

Forfatter: John Green

Udgivet: 2005 (DK 2014)

Sidetal: 250

Andre bøger af samme forfatter oversat til dansk: En flænge af himlen, Paper Towns

Handling

Bogen tager sin begyndelse da Miles ankommer på en kostskole i Alabama. Her indlogeres han sammen med drengen som kaldes Obersten. Hurtigt møder Miles pigen Alaska og det siger BANG for ham. Han forelsker sig lynhurtigt i Alaska. Alaska er en pige med et meget svingende humør og med mange ideer og meninger.  I bogen følger man hovedsagligt disse tre menneskers år på kostskolen, hvordan de tager hævn overfor skolens stræber, hvordan deres venskab udvikler sig. Det er svært at give et resume af handlingen uden at røbe slutningen så mit resume slutter her.

Bedømmelse

Oprindelig begyndte jeg at læse bogen fordi jeg på bagsiden havde læst, at den foregik på en kostskole, og da jeg for nogle år siden læste Jan Guilous roman “Ondskaben” som jeg synes var fantastisk ville jeg også gerne læse denne bog. Det var tydeligt, at bogen foregik i nutidens miljø, hvor kostskolelivet er noget anderledes end i Ondskaben. Egentlig synes jeg bogen var god, men jeg havde igennem hele bogen svært ved at forstå Miles besættelse af Alaska. Jeg synes Alaska var ekstrem irriertende. Dette resulterede i at jeg heller ikke kunne lide hovedpersonen. Jeg savnede svar på hvorfor Alaska var så fantastisk ud over hun var gudesmuk (måske skulle jeg bare få evnen til at sætte mig ind i drengelogik). Til trods for at bogen ikke var speciel lang synes jeg den var lidt langtrukken til tider. Men da jeg egentlig synes bogen var god, er det dens skriveform. Jeg synes John Green skriver rigtig godt, og jeg glæder mig til, at læse “En flænge i himlen”.

Minder om

Dette afsnit er kun bøger jeg har læst, og som jeg synes har lidt tilfælles med “Gåden om Alaska”

Eleanor og Park af Rainbow Rowell se anmelse her

Ondskaben af Jan Guillou

