Tags

, , ,

Titel: Eleanor og Park (ori. Eleanor and Park)

Billedet er taget en dag jeg var i Føtex, og så denne bog. For at jeg kunne huske bogens titel tog jeg et billede.

Billedet er taget en dag jeg var i Føtex, og så denne bog. For at jeg kunne huske bogens titel tog jeg et billede.

Forfatter: Rainbow Rowell

Sidetal: 310

Udgivet: 2013 (DK: 2014)

I lørdags begyndte jeg på bogen Eleanor og Park. Det var en bog som ikke lige fangede mig med det samme. Det er en sød, sørgelig og fin fortælling, men det var ikke lige kærlighed ved første blik. I går fik jeg taget mig sammen og læste mere en 170 sider i bogen, hvilket også er muligt fordi der er så korte sider med meget dialog.

Handling

Eleanor er lige flyttet til en ny by. Eleanor er anderledes. Hun er stor og rødhåret. Hun bliver hurtigt mobbernes yndlings offer. I bussen sætter hun sig ved siden af Park, han er også anderledes, men på sin egen måde. De bliver hurtig venner og sidenhen kærester. Udover deres kærlighedsliv følger man også hvordan deres familie liv er. Parks familie er meget almindelig med en koreansk mor og en amerikansk far som elsker hinanden. I Eleanors familie er der langt større problemer. Eleanors mor har giftet sig med en meget mærkelig mand, som Eleanor hader og frygter. De er meget fattige og det er tydeligt at Eleanor bliver forsømt.

Bedømmelse

Selvom ikke lige var så vild med bogen til at begynde med var det alligevel en bog jeg havde lyst til at læse videre på. Jeg kan godt lide bøger, hvor jeg er istand til at få sympati med hovedpersonerne, og det er ikke svært. Det er en fin fortælling om den første kærlighed og om det at være ung. Bogen skal forestille at foregå i 1986. Jeg er selv fra 1986 (kan selvfølgelig ikke huske noget fra 1986), men alligevel synes jeg det var meget sjovt at tænke tilbage til den tid med kassettebånd og kun en telefon i huset, og det at man ikke lige kunne ringe på mobilen. Som dansker syntes jeg også det var meget sjovt, da det blev nævnt at Eleanors mor var dansk. Da de juleaften fik Ris a’la mande forstod jeg ikke hvorfor stedfaren blev så tosset over det, men det er selvfølgelig ikke en amerikansk tradition. Alt i alt er det en god historie, selvom jeg ikke blev sindsyg revet med..

RRRRR

P.S. Jeg elsker forfatterens fornavn, Rainbow (da:regnbue)

